LINGUISTIC PECULIARITIES OF ENGLISH LANGUAGE MEDIA CONTENT ABOUT THE STATE OF THE HOSPITALITY INDUSTRY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2024.2.5

Keywords:

hospitality industry, media content, emotive vocabulary, emotive syntax, interrogative constructions, parcellation, syntactic repetitions, introductory words, exclamations

Abstract

The purpose of the research is to identify linguistic peculiarities of emotiveness on lexical and syntactic levels in the media news using the content of the website “Sprudge” covering the functioning of businesses which produce and process coffee, and also enterprises of the hospitality industry selling coffee products. Analysis of available publications elucidating the issue of emotive vocabulary and syntax shows that they mostly focus on fictional works. A lack of studies considering emotiveness in the media news about the state of the hospitality industry accounts for the topicality of the research subject. The methods of comprehensive and component analyses were used. The emotive vocabulary used in the posts on the website testify to a quite high level of standardization which manifests itself in multiple repetitions of a limited number of lexical units denoting a certain emotional state. In terms of representativeness by the parts of speech, the largest group of emotive vocabulary comprises adjectives, there are slightly fewer emotive nouns. The group of positive emotive vocabulary is considerably larger in number by all parts of speech, than the group of negative emotive units which are mainly used in the news related to the COVID-19 pandemic. Analysis of the content of the American website “Sprudge” made it possible to distinguish syntactic units with the markers of emotiveness and group them by the types of structures: interrogative sentences in general and rhetorical questions in particular (incomplete sentences, interrogative-affirmative models, gradation), exclamatory sentences, repetitions, parcellations and introductory words. The identified emotive structures mostly correlate with positive emotions of joy, love and satisfactions, however, one can sometimes find syntactic means of expressing agitation, confusion, sadness and even anger. Interrogative questions dominate by the frequency of functioning among the syntactic units. The practical value of the research consists in the possibility to use its findings for writing graduates’ and postgraduates’ qualifying papers.

References

Белецька А. Емоційний контент в новинному продукті інтернет-медіа України у часи пост-правди. Наукові записки інституту журналістики. 2019. Т.2 (75). С. 11–26.

Гоца Н., Пасічник Н., Косенко А. Синтаксичні структури вираження емотивності у романах Тоні Моррісон. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич, 2020. Вип. 29. T. 1. С. 110–115.

Ковалевич І. І., Сеньків О. М. Вербалізація емоцій на лексичному рівні (у текстах британських інтернет-газет). Молодий вчений. 2018. 10 (62). С. 534–538.

Романова Н. Проблема емоційної і емотивної лексики. Науковий вісник Волинського національного університету ім. Лесі Українки. 2011. №3 (2). С. 174–178.

Столяр З., Ярошик О. Синтаксичний рівень художнього тексту з погляду емотивної семантики (на матеріалі роману Люко Дашвар «Покров»). URL : https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/2663-4139/article/view/6658 (дата звернення : 08.01.2024).

Томащук Ю. О. Дискурсивно-прагматичні характеристики англомовного інтернет-інтерв’ю (на матеріалі Інтернет-журналів для підлітків “gUrl”, “Seventeen”, “Teen Vogue”): автореф. дис. … канд. філол. : 10.02.04. Львів, 2017. 23 с.

Черемхівка Г. Тропи і фігури у медіатекстах початку ХХІ століття: дис. … канд. філол. наук : 10.02.01 / Криворізький національний університет. Кривий Ріг, 2015. 213 с.

Шабат-Савка С. Синтаксичні маркери емотивності в художньому дискурсі (контекст «Щоденника страченої» Марії Матіос). Закарпатські філологічні студії : науковий журнал. Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 18. С. 85‒90.

Downloads

Published

2024-06-11

How to Cite

Матусяк, Г. І. (2024). LINGUISTIC PECULIARITIES OF ENGLISH LANGUAGE MEDIA CONTENT ABOUT THE STATE OF THE HOSPITALITY INDUSTRY. Таuridа Scientific Herald. Series: Public Management and Administration, (2), 36-43. https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2024.2.5