ДОСВІД РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ЕЛЕКТРОННИХ ДЕРЖАВНИХ ПОСЛУГ У КРАЇНАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ
DOI:
https://doi.org/10.32851/tnv-pub.2021.3.3Ключові слова:
державне управління, послуги, сфера послуг, електронні державні послуги, класифікація послуг, цифрова економікаАнотація
У статті розглянуто досвід розвитку системи електронних державних послуг у країнах Європейського Союзу. З’ясовано основні завдання системи електронних державних послуг, до яких належать: координація й адміністрування взаємодії між державними структурами; організація обслуговування громадян державними органами; організація взаємодії структур влади та бізнесу; видача громадянам будь-якої інформації, пов’язаної з діяльністю державних органів; створення форм правління за участю громадян; забезпечення рівної доступності благ незалежно від місця проживання громадянина та ін. Визначено, що структура онлайнової системи електронних державних послуг і її органів управління повинна містити у собі: інтернет – загальнодоступні сервери, які надають доступ до електронних державних послуг; безкоштовні контакт-центри, суміщені з мережею телефонні call-центри, котрі дозволяють надавати послуги для громадян, які не мають доступу в інтернет; поштову службу для посилки документів і матеріалів у письмовому вигляді; інтранет для підвищення ефективності роботи державних службовців. Доведено, що існує чотири рівні зрілості електронних державних послуг: інформаційний – офіси публікують інформацію на веб-сайті, а користувачі переглядають сайт офісів на комп’ютері або спеціальних інформаційних кіосках, отримуючи необхідну інформацію; інтерактивний, в одну сторону – користувачі можуть спілкуватися в електронному вигляді з окремими офісами, двосторонній – де офіси можуть спілкуватися з користувачами через Інтернет; угоди – користувачі можуть спілкуватися в електронному вигляді з окремими офісами, а офісні додатки електронним шляхом їм відповідають; інтеграції – портали призначені для певних цілей, надають інформацію з різних офісів і дозволяють здійснювати виконання угод. Досліджено етапи розвитку системи електронних державних послуг у країнах Європейського Союзу, цілі та завдання кожного етапу, проблеми та рекомендації щодо їх нівелювання.
Посилання
Адміністративні послуги місцевих органів державної виконавчої влади : монографія / А.О. Чемерис, М.Д. Лесечко, А.В. Ліпенцев та ін. ; за заг. ред. А.О. Чемериса. Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2004. 152 с.
Банасиковска Я. Интероперабельность в странах Европейского Союза и ее значение для решения электронных государственных услуг. Вестник НГУЭУ «Бизнес-информатика». 2014. № 3. С. 239–246.
Забара І. Правові аспекти співробітництва України з Європейським Союзом у розвитку інформаційного суспільства. Журнал європейського і порівняльного права. 2016. Вип. 3. С. 28–42.
Карпенко О.В. Управлінські послуги в Україні: механізми надання органами влади : монографія. Київ : АМУ, 2014. 408 с.
Клімушин П.С. Стратегії та механізми електронного урядування в інформаційному суспільстві : монографія. Харків : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2016. 524 с.
Лугачев М.И. Концепция и состояние реализации е-Администрации в Европейском Союзе. Актуальные проблемы экономики и права. 2021. № 4. С. 185–190.
Петрова М.М. Электронный менеджмент в публичном секторе Болгарии : монография. Белово : Faber, 2019. 330 c.
Розвиток партнерства між місцевою владою та недержавним сектором у сфері надання громадських послуг : монографія / О.В. Берданова, В.М. Вакуленко, М.Д. Василенко та ін. ; за заг. ред. Ю.П. Лебединського. Ужгород : Патент, 2003. 192 с.
Діяльність публічної адміністрації з надання послуг українському суспільству : монографія / В.М. Сороко, А.В. Вишневський, О.Г. Рогожин та ін.; за наук. ред. Ю.А. Привалова. Київ : Вид-во НАДУ, 2007. 180 с.