ПОЛЬСЬКИЙ ДОСВІД СТВОРЕННЯ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙ З УПРАВЛІННЯ ТУРИСТИЧНИМИ ДЕСТИНАЦІЯМИ (DMO)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2024.4.7

Ключові слова:

організації з управління дестинаціями, дестинація, публічне управління туристичною дестинацією, регіональні та локальні туристичні організації, регіональницй розвиток, маркетинг туристичних дестинацій

Анотація

У статті розглядається питання публічного управління туристичними дестинаціями на прикладі успішно діючих моделей у країнах Європейського Союзу, зокрема, у Польщі. У роботі здійснено аналіз основних складових триступеневої системи промоції туризму Польщі, яка включає створення Національної туристичної організації на загальнодержавному рівні та регіональних і локальних туристичних організацій на регіональному рівні. 16 польських воєводств з 2000 по 2006 рр. створили регіональні туристичні організації, які сьогодні займаються просуванням регіонального бренду та туристичних продуктів кожного з регіонів на внутрішньому та зовнішньому туристичному ринках. Регіональні туристичні організації стали ефективною моделлю управління туристичною дестинацією у форматі регіональної DMO. У статті проведено аналіз можливих застережень щодо створення та функціонування регіональних та локальних туристичних організацій. Зокрема, вказано, на формально-правові особливості діяльності DMO (можливість здійснювати як неприбуткову, так і комерційну діяльність), а також структурно-організаційні особливості (створення організацій у форматі державно-приватного партнерства), проаналізовано також деякі фінансові аспекти щодо утворення DMO. У дослідженні на основі аналізу інформації інтернет-порталів регіональних організацій з управління туристичними дестинаціями Великобританії, Литви, Німеччині, Польщі, Португалії та Чехії проведено кількісний аналіз створення регіональних та локальних туристичних організацій у цих країнах. Було зʼясовно, що створення регіональних туристичних організацій практично співпадає з адміністративними поділом країни на регіони. Але кількість регіональних організацій залежить від величини території країни та місця і ролі у ній індустрії туризму. У роботі на прикладі Польщі наведено перелік основних завдань та функцій регіональних та локальних туристичних організацій, а також проаналізовано участь представників органів місцевої влади в управлінні цих організацій. Регіональні та локальні туристичні організації є автономними організаціями, що працюють задля розвитку туризму у регіонах. Контроль над їхньою діяльністю здійснюють, як правило, уповноважені представники регіонального уряду, або керівники органу місцевого самоврядування через участь у наглядових радах, керівництво правлінням організацій тощо.

Посилання

Pike, S. (2004). Destination Marketing Organisations. Elsevier.

Presenza, A. (2005). The performance of a tourist destination. Who manages the destination? Who plays the audit role? Campobasso, University of Molise, Italy.

Travel & Tourism Development Index 2024 URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Travel_and_Tourism_Development_Index_2024.pdf (Date of application – 01.10.2024).

M. Kozak. Turystyka: niewykorzystana szansa rozwojowa regionów, „Studia Regionalne i Lokalne” 2020, nr 4 (42), s. 43–59.

Ustawa o Polskiej Organizacji Turystycznej z dnia 25 czerwca 1999 r., Dz.U. nr 62 poz. 689 z późn. zm. URL: https://www.senat.gov.pl/aktualnoscilista/art,7267,20-i-21-maja-1999r-.html (Date of application – 01.10.2024)

Podstawy organizacyjno-prawne regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych. Polska Organizacja Turystyczna, Departament Turystyki Ministerstwa Gospodarki, Warszawa 2002

P. Zmyślony, Integracja celów, zasobów i działań na drodze tworzenia podatków turystycznych na szczeblu lokalnym; rola lidera Lokalnych Organizacji Turystycznych / Rocznik Naukowy Wyższej Szkoły Turystyki i Rekreacji im. M. Orłowicza w Warszawie 2007, t. 6.

R. Pawlusiński (2015) Samorząd lokalny a rozwój turystyki. Przykład gmin Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

Klimek K. (2023), Destination Management Organisations and their Shift to sustainable tourism development, “European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation”, Vol. 4, Issue 2, s. 27–47.

Borzyszkowski, J. & Marczak, M. (2011). Objectives and tasks of national tourism organizations (NTOs): examples of selected European post-communist countries. e-Review of Tourism Research, (eRTR), vol. 9, no. 2, s. 47–64.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-31

Як цитувати

Царук, В. В. (2024). ПОЛЬСЬКИЙ ДОСВІД СТВОРЕННЯ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙ З УПРАВЛІННЯ ТУРИСТИЧНИМИ ДЕСТИНАЦІЯМИ (DMO). Таврійський науковий вісник. Серія: Публічне управління та адміністрування, (4), 54-60. https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2024.4.7