CENTERS FOR PROVISION OF ADMINISTRATIVE SERVICES AS ONE OF THE SIGNS OF GOVERNMENT PUBLICITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32851/tnv-pub.2021.3.18

Keywords:

decentralization, territorial communities, administrative services, CNAP network, digital services

Abstract

The article analyzes the state of development of the network of Centers for the provision of administrative services since the adoption of the Law of Ukraine “On Administrative Services” in 2013 and to the present. It is determined that the Centers in Ukraine function according to organizational and legal forms with the status of a permanent working body and as a structural subdivision within the executive body of the council. The existing number of Centers operating today throughout the country and in terms of individual regions has been studied. It is determined that the network of Centers for Administrative Services in Ukraine is developing not only at the expense of internal resources, but also with the involvement of international programs and organizations in this process. The main advantages of the development of the CNAP network in Ukraine are established. The article provides information on each region on the types of Centers that were opened within the framework of the EU Program “U-LEAD with Europe” in the period from 2018 to 2021 carry out their activities in Ukraine. An assessment of the development of the system of administrative services at the regional level on the example of Kherson region. The National Web Platform of Administrative Service Centers, created in early 2021 by the Ministry of Digital Transformation for the convenience of citizens and improving the quality of service delivery, has been studied. The advantages of such an online platform are identified, which is that citizens can quickly and easily receive services provided by national and local authorities, and employees of CNAPs – to improve the quality of administrative services. The study and taking into account the anti-epidemiological measures in force in the country in connection with the spread of COVID-19 revealed that it is necessary to gradually move to the transformation of public institutions and the use of digital (electronic) services, which will create a safe environment for customers.

References

Закон України «Про адміністративні послуги». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5203-17 (дата звернення: 02.11.2021 р.).

Кирилов Ю.Є., Стукан Т.М. Концептуальні засади державного регулювання та підтримки процесів конкурентоспроможного розвитку аграрного сектору в умовах глобалізації. Публічне управління і адміністрування в Україні. 2021. Вип. 25. С. 37–45. DOI https://doi.org/10.32843/pma2663-5240-2021.25.6.

Міністерство цифрової трансформації України URL: https://thedigital.gov.ua/news/mintsifra-zapustit-natsionalnu-vebplatformu-tsentriv-nadannyaadministrativnikh-poslug (дата звернення: 17.11.2021).

Про схвалення Концепції розвитку електронного урядування в Україні : розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2017 р. № 649-р URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/250287124 (дата звернення: 02.11.2021 р.)

Пуліна Т.В., Шитікова Л.В., Риженко О.М. Удосконалення системи надання електронних послуг – ключова задача місцевого самоврядування. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2020. № 11. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1844 (дата звернення: 17.11.2021).

Стукан Т.М. Аналіз європейської системи інституційного забезпечення молодіжної політики. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Державне управління». Т. 32 (71) № 4, 2021. С. 79–86. DOI https://doi.org/10.32838/TNU-2663-6468/2021.4/13.

Стукан Т.М. Термінологічний інструментарій дослідження дефініцій «державне управління» та «публічне управління». Вісник Національного університету цивільного захисту України. Серія: Державне управління. 2017. Вип. 2 (7). С. 462–468.

Published

2022-02-18

How to Cite

Стукан, Т. (2022). CENTERS FOR PROVISION OF ADMINISTRATIVE SERVICES AS ONE OF THE SIGNS OF GOVERNMENT PUBLICITY. Таuridа Scientific Herald. Series: Public Management and Administration, (3), 131-137. https://doi.org/10.32851/tnv-pub.2021.3.18