SOCIO-CULTURAL COMPETENCE AS A BASIS FOR PROFESSIONAL TRAINING OF PROFESSIONALS IN THE FIELD OF PUBLIC ADMINISTRATION
DOI:
https://doi.org/10.32851/tnv-pub.2022.1.3Keywords:
social competence, cultural competence, socio-cultural competence, artistic competence, professional training of specialists in the field of public administration.Abstract
In the article the authors consider the importance of forming socio-cultural competence of students – future managers. They prove that social competence at the present stage of human development is a fundamental competence. The formation of social competence is becoming increasingly important in the noosphere civilization, and the level of its formation has a great influence on professional development and values of the individual. If we consider this phenomenon in a global context, the current level of social competence of the younger generation will have an impact on the further development of mankind. Social competence is a set of certain personal characteristics, social abilities, theoretical knowledge and practical skills, which includes existential skills (soft skills), social intelligence and historical memory. The result of socialization and inculturation of the individual is cultural competence, which enables one to understand, correctly interpret and apply the acquired knowledge about cultural attitudes, values and norms. Cultural competence includes knowledge, moral norms, cultural intelligence; each of these constructs requires the formation of students' competencies of different levels. The artistic component of professional competence is a set of theoretical knowledge, practical skills, experience of cultural and artistic activities; the formation of artistic competence contributes to meeting the needs of the individual in social, cultural and information-communicative practices. In this regard, the authors propose to supplement the current standard and curricula of professional training in the specialty 281 Public Administration and Management with artistic competence and disciplines of the art cycle.
References
Аристотель (1975) Метафизика. Сочинения. В 4 т. Т. 1. М. : Мысль. 550 с. (in Russian)
Варецька О. В. (2015) Розвиток соціальної компетентності вчителя початкової школи у системі післядипломної педагогічної освіти : монографія. Запоріжжя : Кругозір. 532 с. (in Ukrainian)
Головіна Н. І. (2015) Проблема формування культурної компетентності особистості в контексті реформування вищої школи. Філософські обрії. 2015. №33. С. 147-156. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/FiloFilo_2015_33_16. (accessed 20 лютого 2022)
Джонсон Р. Б (2014). Культурна компетентність в Україні. Журнал європейської економіки. 2014. Т. 13. № 3 Retrieved from: http: /dspace.wunu.edu.ua/bitstream/ 316497/13226/1/Джонсон%20Р..pdf (accessed 23 лютого 2022)
Дзвінчук Д. І., Петренко В. П. (2016) Про вдосконалення управління освітою і наукою України на основі концепції інтелектуалізації. Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування. 2016. №1. С. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ttpdu_2016_1_6. (accessed 28 лютого 2022)
Докторович М. О. (2007) Формування соціальної компетентноcті старшого підлітка з неповної сім’ї (PhD Thesis), Київ. 19 с.
Зарубінська І. Б. (2011) Теоретико-методичні основи формування соціальної компетентності студентів вищих навчальних закладів економічного профілю (PhD Thesis), Київ. 39 с.
Здоровенко В. (2015) Можливості мистецтва в дослідженні соціально-культурних трансформацій в сучасній Україні. Проблеми гуманітарних наук. Серія : Філософія. 2015. Вип. 35. С. 71-81. Retrieved from: http://ddpu.drohobych.net/filos_ gum/wp-content/ uploads/2016/04/2015_10.pdf. (accessed 03 березня 2022)
Кант И. (1966) Сочинения. В 6 т. Т.5 М. : Мысль. 564 с. (in Russian)
Качмар О. В. (2017) Феномен агресії в соціокультурній динаміці : соціально-філософський аналіз : монографія. Івано-Франківськ : Місто НВ. 312 с. (in Ukrainian)
Лукацька Я. С. (2021) Аналіз поняття «соціальна компетентність особистості» в українських та зарубіжних наукових працях. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2021. № 1. С. 49-53. Retrieved from: http://dspace.dsau.dp.ua/jspui/ handle/123456789/5031(accessed 01 березня 2022)
Мель Ю. (1995) Социальная компетентность как цель психотерапии : проблемы образа Я в ситуации социального перелома. Вопросы психологии. 1995. № 5. С. 61-68.
Стандарт вищої освіти України другого (магістерського) рівня вищої освіти ступеня «магістр» галузь знань 28 Публічне управління та адміністрування за спеціальністю 281 Публічне управління та адміністрування затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 04.08.2020 р. № 1001 (2020) Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20 standarty /2020/08/05/281publichne-upravlinnya-ta-administruvannya-magistr.pdf (accessed 22 лютого 2022)
Субіна О. О. (2015) Формування соціальної компетентності майбутніх викладачів гуманітарних спеціальностей в умовах магістратури (PhD Thesis), Київ, 2015.
Шкарлет С. (2020) Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021-2031 роки. МОН України. Retrieved from: http://www.reform.org.ua/proj_edu_ strategy_2021-2031.pdf (accessed 22 лютого 2022)
Ang S. & Van Dyne L. (2008) Conceptualization of cultural intelligence : Definition, distinctiveness, and nomological network. S. Ang & L. Van Dyne (Eds.). Handbook of cultural intelligence : Theory, measurement, and application. Armonk, NY : M.E. Sharpe, Inc., 2008. P. 3-15.
Balcazar F., Suarez-Balcazar Y., Willis C., Alvarado F. (2010) Cultural competence : A review of conceptual frameworks. Balcazar F., Suarez-Balcazar Y., Taylor-Ritzier T., Keys C. (Eds.). Race, culture, and disability : Rehabilitation science and practice. Sudbury, MA : Jones and Bartlett Publishers, 2010. P. 281-305.
Cross T., Bazron B., Dennis K. & Isaacs M. (1989) Towards a culturally competent system of care, volume I. Washington, D. C. : Georgetown University Child Development Center, CASSP Technical Assistance Center, 1989.
Fernandopulle A. (2007) A capacity building approach to cultural competency : Improving cultural competency improves organizational effectiveness. Organizational development and capacity in cultural competence. Los Angeles : The California Endowment and San Francisco : CompassPoint Nonprofit Services, 2007. Retrieved from: http:// www.compasspoint.org/assets /496_satterwhitefull.pdf. (accessed 10 березня 2022)
Funch B. S. (1997) The Psychology of Art Appreciation. Copenhagen, 1997. 312 p.
Gedviliene G. (2012) Social Competence of Teachers and Students : The Case Study of Belgium and Lithuania. Kaunas : Vytautas Magnus University. Kaunas, 2012. 106 p.
Joo-seng T. (2004) Cultural intelligence and the global economy. Leadership in Action. 2004. № 24 (5). P. 19-21.
Ladd G. W.(2007) Social competence : an important educational objective? Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education. 2007. Vol. 1. № 1. P. 3-37.
Monnier M., Tschope T., Srbeny C. et al. (2016) Occupation-specific social competences in vocational education and training (VET) : the example of a technology- based assessment. Empirical Res Voc Ed Train. 2016. № 10. Retrieved from: https:// doi.org/10.1186/s40461-016-0036-x (accessed 09 березня 2022)
Norman-Major K. A. & Gooden S. T. (Eds.). Cultural competency for public administrators. Armonk, NY : M. E. Sharpe, 2012.
Satterwhite F. J. O., Teng S. Culturally based capacity building : An approach to working in communities of color for social change. Organizational development and capacity in cultural competence. Los Angeles : The California Endowment and San Francisco, 2007. Retrieved from: http://www.compasspoint.org/assets/496_sat-terwhitefull. pdf (accessed 03 березня 2022)