CIVIL SOCIETY AND STATE AUTHORITY IN THE CONTEXT OF THE CONCEPT OF NATIONAL PATRIOTIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32851/tnv-pub.2023.1.8

Keywords:

civil society, state, state power, patriotism, national-patriotic education

Abstract

The article is devoted to the study of the relationship between “civil society” and “state power” in the context of the concept of national-patriotic education in Ukraine. It was found that civil society in the modern vision is characterized by the presence of basic social values such as the rule of law, democracy, human rights, the rule of law, social security, etc. It was determined that the main goal of the Concept of national-patriotic education in the education system of Ukraine is the formation of a self-sufficient citizen-patriot of Ukraine, a humanist and a democrat, ready to fulfill civic and constitutional duties, to inherit the spiritual and cultural heritage of the Ukrainian people, and to achieve a high culture of relationships. Attention is drawn to the fact that civil society and the state complement each other, since without a free individual of civil society, the development of a legal and democratic state is impossible. It is shown that civil society at the legislative level can influence the development of new approaches to the education of patriotism through the formation of civic self-awareness and the adoption of state decisions in this area. It is noted that the formation of a democratic, legal and social state is closely related to the development of civil society as a sphere of social activity of citizens who come together to make joint decisions, as well as protect rights and interests, achieve the common good, including in cooperation with by state authorities, local self-government bodies, political institutions and business. It is described that state authorities should create favorable conditions for the development of civil society in the field of national-patriotic education, since civil society and the state function to meet the needs and interests of its citizens. The state power should focus primarily on the interests of civil society.

References

Скакун О. Ф. Теорія права і держави : підручник. Харків : Консум, 2005. 656 с.

Рябчук М. Ю. Громадянське суспільство : Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол.: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2006. Режим доступу : https://esu.com.ua/article-31976

Бойчук М. А. Влада і громадянське суспільство : механізми взаємодії. Київ : Атлант ЮЕмСі, 2007. 208 с.

Жаровська І. Правові підходи до встановлення місця публічної влади у контексті соціальної влади. Актуальні проблеми держави і права. 2012. Вип. 64. С. 153–159.

Кириченко В.М. Теорія держави і права : підручник. Київ : Центр учбової літератури, 2010. 264 с.

Рабінович П. Державна влада. Юридична енциклопедія. Київ : Видавництво «Українська енциклопедія» ім. М.П. Бажана, 1998. Т. 2 : Д – Й. URL: http://leksika.com.ua/10701026/legal/derzhavna_vlada (дата звернення: 20.02.2023).

Про Національну стратегію сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021-2026 роки : Указ Президента України від 27 вересня 2021 р. № 487/2021 / Президент України. Офіційний вісник Президента України. 2021. № 24. С. 104. Ст. 1099.

Духовна-Кравченко О. С. Взаємозв’язок патріотизму та національної ідеї у становленні сучасної держави : автореф. дис. … канд. філос. наук : 09.00.03. Київ, 2012. 18 с.

Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України та визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641 : Наказ Міністерства освіти і науки України від 06 червня 2022 року № 527 / URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/-16062015-641 (дата звернення: 13.01.2023).

Окушко Т. К. Особистісно орієнтовані технології патріотичного виховання учнівської молоді в громадських об’єднаннях: теоретичні засади Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2016. Вип. 20 (2). С. 68-78.

Published

2023-04-06

How to Cite

Найда, І. В. (2023). CIVIL SOCIETY AND STATE AUTHORITY IN THE CONTEXT OF THE CONCEPT OF NATIONAL PATRIOTIC EDUCATION. Таuridа Scientific Herald. Series: Public Management and Administration, (1), 57-63. https://doi.org/10.32851/tnv-pub.2023.1.8