THE EUROPEAN MODEL OF THE ORGANIZATION OF THE PUBLIC MANAGEMENT OF THE HIGHER EDUCATION SYSTEM
DOI:
https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2024.6.4Keywords:
public governance, higher education, public governance mechanisms, higher education governance, public administration, European Union, European model, education quality, integration, digitalizationAbstract
The article examines the European model of public governance in the higher education system under modern conditions. The European model, which combines the national strategies of EU member states with pan-European initiatives, has been analyzed. Key trends in the development of higher education in the EU, including digitalization, internationalization, inclusiveness, and labor market integration, are considered. It has been established that the decision-making process in the European Union regarding higher education is complex and multilayered, involving various institutions, governmental bodies, and stakeholders. The principles of decision-making in higher education governance, such as subsidiarity, complementarity, openness, and transparency, are analyzed. The stages of decision-making by EU institutions in the higher education sector are highlighted, including initiation, consultation, decision-making, and implementation. The role of key EU institutions, such as the European Commission, ENQA, and others involved in the decision-making process in higher education, has been studied. Regulatory documents governing the activities of the higher education system, including the "Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area" (ESG) and other strategic acts, are highlighted. The main areas where the EU makes decisions regarding higher education include quality assurance, financing, research and innovation, social inclusion, and digital transformation. Key directions shaping the current state and prospects of higher education in the EU are identified, such as enhancing academic mobility, improving quality assurance mechanisms, and introducing innovative technologies.
References
Бабічев А. В. Зарубіжний досвід із питань управління змінами в системі вищої освіти. Теорія та практика державного управління. 2017. Вип. 2. С. 192-200.
Лукащук В. Управління реформами вищої освіти: європейський досвід. Український соціологічний журнал. 2012. № 1-2. С. 48-53.
Кирпале А. В. Досвід управління системою освіти в європейських країнах. Публічне управління та митне адміністрування. 2022. № 2 (33). С. 29-33.
Мосьпан Н. Механізми регулювання взаємодії вищої освіти з ринком праці в європейському союзі. Освітологія. 2016. Вип. 5. С. 45-50.
Шеломовська О. М. Моделі державного управління вищою освітою в країнах Європейського союзу. Актуальні проблеми державного управління. 2011. № 1 (41). С. 461-470.
Радиш Я. Ф. Особливості підготовки фахівців (медіаторів) в умовах магістратури публічного управління та адміністрування. Наукові інновації та передові технології. 2024. Вип. 2(30). С. 520-529.
Education and training statistics at regional level. Eurostat. URL : https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/w/ddn-20241125-1 (дата звернення: 28.12.2024).
Європейського плану дій із соціальних прав. URL : https://op.europa.eu/webpub/empl/european-pillar-of-social-rights/en/ (дата звернення: 28.12.2024).
Education. European Commission. Офіційний сайт. URL : https://commission.europa.eu/education_en (дата звернення: 28.12.2024).
European Education Area. European Commission. URL : https://education.ec.europa.eu/ (дата звернення: 28.12.2024).
П’ятничук І.Д. Класифікація механізмів публічного управління вищою освітою. Науковий журнал «Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. 2023. Том 34 (73). № 6. С. 46-52.
П’ятничук І.Д. Економічний механізм публічного управління вищою освітою. Держава та регіони. Серія: Публічне управління і адміністрування». 2024. № 3. С. 82.-88.