ПЕРСПЕКТИВИ РЕФОРМУВАННЯ СИСЕМИ СУДОВО-МЕДИЧНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32851/tnv-pub.2023.1.4Ключові слова:
судово-медична експертиза, судово-медичний експерт, приватні експерти, бюро судово-медичної експертизи, потрійне підпорядкуванняАнотація
У статті досліджено перспективи реформування системи судово-медичної експертизи України. Під час розгляду основних новел законодавства проаналізовано правові, організаційні та фінансові основи судово-медичної діяльності, зокрема трансформації спеціалізованих експертних установ та аналізу здійснення багаторічної практики роботи судово-медичних експертів. Під час дослідження визначено, що судово-медичний експерт є основним суб’єктом здійснення судово-медичної діяльності. Повноваженнями щодо проведення судово-медичної експертизи, наділені спеціалізовані судово-експертні установи, зокрема бюро судово-медичної експертизи, які наразі відноситься до об’єктів комунальної власності. Проаналізувавши практику проведення судово-медичних експертиз виявлено, що за деякими спеціальностями відсутня альтернатива призначення експертизи до приватного експерта і навіть до іншої установи у тому числі здійснення судово-медичної експертизи. Встановлено, що у процесі реформування передбачається проведення експертизи науково-дослідними установами судових експертиз, судово-медичними та судово-психіатричними установами при Міністерстві охорони здоров’я України. Доведено, що однією з найголовніших проблем у системі судово-медичних експертиз є потрійне підпорядкування спеціалізованих судово-експертних установ. Все це призводить до збільшення бюрократичної складової, перекладання відповідальності в прийнятті рішень та безпорадності щодо затвердження документів які регламентують роботу. Досліджуючи новели перезавантаження системи судово-медичної експертизи в Україні виявлені ключові аспекти, що полягають в оновлені статусу судово-експертних установ. Також ініціюються ряд питань відносно навчання та підготовки кадрів працівників сфери судово-медичної експертизи та врегулювання належної оплати праці експертів в залежності від кваліфікації, навантаження, складності. Основною метою реформування системи судово-медичної експертизи в Україні є забезпечення незалежності судово-медичних експертів; відокремлення судово-медичних експертиз від будь-якого впливу місцевих органів влади; оптимальний цільовий розподіл фінансування; своєчасне впровадження в практику науково-технічних досягнень галузі; розподіл та оптимізація навантажень серед установ судово-медичної експертизи регіонального та субрегіонального рівнів тощо.
Посилання
Про судово-експертну діяльність в Україні: законопроект від 30.03.2017 № 6264. Верховна Рада України. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=61469 (дата звернення 06.02.2023)
Про судово-експертну діяльність: законопроект від 05.11.2021 № 6284. Верховна Рада України. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=73154 (дата звернення 16.02.2023)
Про судову експертизу: закон України від 25.02.1994 № 4038-XII Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4038-12#Text (дата звернення 16.02.2023)
Про умови оплати праці працівників державних спеціалізованих установ судових експертиз: постанова Кабінету Міністрів України від 30 березня 2011 року № 314. Урядовий портал. URL: http://surl.li/fcwuu (дата звернення 18.02.2023)