FURTHER DEVELOPMENT OF THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING OF CYBER SECURITY SPECIALISTS IN THE CONDITIONS OF THE DEVELOPMENT OF DIGITAL TECHNOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.32851/tnv-pub.2022.3.1Keywords:
virtual educational laboratory, information technologies, cyber security, professional training, cyber security specialistAbstract
The paper considers the regulatory and legal basis of the arrangement of professional training in Ukraine and its organization forms. The essential meaning of the definition "virtual educational laboratory" is particularized, which is understood as a virtual learning environment that makes it possible to simulate the behavior of real world objects in an informational and educational environment and to master new knowledge and skills. The structural diagram of the model of a virtual educational laboratory for modeling processes in cyber security is presented, which confirms the expediency and possibility of its wide use as the main means of forming the system of knowledge, abilities and skills in the study of general and professional digital competencies, IT technologies and knowledge in the field of cyber security. A functional layout of a model of a virtual educational laboratory for modeling processes in cyber security is proposed, the implementation of which will provide ample opportunities for creating various educational situations in the field of cyber security. The advantages of using a virtual educational laboratory for modeling the processes in cyber security for the educational needs of state and private cyber security have been determined (in the general educational aspect: formation of professional competences; improvement of quality of independent educational and cognitive activities; development of motivational activities; accessibility and automation of operations; in the organizational and technical aspect: savings on the purchase of hardware; the possibility of using various operating systems and potentially dangerous software; the possibility of creating the necessary hardware configurations), as well as the main disadvantages of a virtual educational laboratory and cloud technologies in general (information security, constant connection to the Internet, as well as the need for a reliable connection to it; the possibility of data loss in the "cloud").
References
Як карантин вплинув на українських програмістів. Українське інтернет-видання «День». URL: https://m.day.kyiv.ua/uk/article/ekonomika/it-v-onlayn
Про схвалення Концепції розвитку цифрових компетентностей та затвердження плану заходів з її реалізації : розпорядження Кабінету Міністрів України № 167-р від 03.03.2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text
Про професійний розвиток працівників : Закон України № 4312-VIвід 12.01.2012 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4312-17#Text
Литовченко І. М. Форми й методи корпоративного навчання у контексті навчання дорослих. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2015. Вип. 2. С. 45–50.
Розвиток української ІТ-індустрії. Аналітичний звіт. URL: https://ko.com.ua/files/u125/Ukrainian_IT_Industry_Report_UKR.pdf
Крупський Я. В. Тлумачний словник з інформаційно-педагогічних технологій : словник / Я. В. Крупський, В. М. Михалевич. Вінниця : ВНТУ, 2010. 72 с.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / Семен Гончаренко ; гол. ред. С. Головко. Київ: Либідь, 1997. 373 с.
Олексюк В. П. Досвід організації віртуальних лабораторій на основі технологій хмарних обчислень. Інформаційні технології в освіті. 2014. Вип. 20. С. 128–138.
Бурячок В. Л. Віртуальна лабораторія для моделювання процесів в інформаційній та кібербезпеці як засіб формування практичних навичок студентів / В. Л. Бурячок, С. М. Шевченко, П. М. Складанний. Кібербезпека: освіта, наука, техніка. 2018. № 2. С. 98–104.
Державно-приватне партнерство у сфері кібербезпеки: міжнародний досвід та можливості для України : аналіт. доп. / за заг. ред. Д. Дубова. К. : НІСД, 2018. 84 с.