ЗАГАЛЬНОДОСТУПНІ НАБОРИ ДАНИХ ТА МЕТРИКИ ДЛЯ СПРИЯННЯ ДОСЛІДЖЕННЯМ СИСТЕМ НАДАННЯ ВІДПОВІДЕЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32851/tnv-tech.2023.1.2

Ключові слова:

системи надання відповідей, текстова аналітика, обробка природної мови, навчальні набори даних, метрики оцінки.

Анотація

Системи надання відповідей – це інформаційні системи, призначені для відповідей на запитання, поставлених природною мовою. Останніми роками збільшилася увага дослідників до розробки систем надання відповідей та, разом з цим, збільшилася кількість загальнодоступних наборів тестових даних, які публікуються для сприяння дослідженням у цій галузі обробки текстів природних мов. Дослідження відкритих наборів даних є важливим, оскільки вони дозволяють розробляти кращі системи, які можуть точно відповідати на широкий спектр питань. У цій статті розглядаються загальнодоступні, великі, оригінальні та активно використовувані набори навчальних даних, які застосовуються при дослідженнях систем надання відповідей, а також надані метрики, що застосовуються для порівняння моделей цих систем. Дослідження проводилось з використанням системного підходу, методів абстрагування, системного аналізу, порівняння та синтезу. У результаті роботи було вирішено актуальне наукове завдання, що стосується розвитку методологічної бази розробки інформаційних систем, які здатні відповідати на питання користувача на базі інформації, представленої неструктурованими текстовими колекціями даних, оглянуті наявні загальнодоступні набори даних та метрики оцінки моделей систем надання відповідей, враховуючи останні публікації в цій галузі. Практична значущість такого дослідження полягає в можливості застосування його результатів для розробки та впровадження систем надання відповідей; у процесі викладання дисциплін з обробки природних мов у вищих навчальних закладах; під час написання посібників з обробки природних мов; під час проведення прикладних досліджень пошукових систем та систем надання відповідей.

Посилання

Recent trends in deep learning based open-domain textual question answering systems / Z. Huang et al. IEEE access. 2020. Vol. 8. P. 94341–94356. URL: https://doi.org/10.1109/access.2020.2988903 (date of access: 03.03.2023).

Dimitrakis E., Sgontzos K., Tzitzikas Y. A survey on question answering systems over linked data and documents. Journal of intelligent information systems. 2019. Vol. 55, no. 2. P. 233–259. URL: https://doi.org/10.1007/s10844-019-00584-7 (date of access: 03.03.2023).

A review of public datasets in question answering research / B. B. Cambazoglu et al. ACM SIGIR Forum. 2020. Vol. 54, no. 2. P. 1–23. URL: https://doi.org/10.1145/3483382.3483389 (date of access: 03.03.2023).

Wang Y. B. More Than Reading Comprehension: A Survey on Datasets and Metrics of Textual Question Answering. Computation and Language. 2021.

Wang Z. Modern Question Answering Datasets and Benchmarks: A Survey. CoRR. 2022.

Bleu / K. Papineni et al. The 40th annual meeting, Philadelphia, Pennsylvania, 7–12 July 2002. Morristown, NJ, USA, 2001. URL: https://doi.org/10.3115/1073083.1073135 (date of access: 03.03.2023).

Lin C. Y. ROUGE: A Package for Automatic Evaluation of Summaries. Text Summarization Branches Out. 2004.

Banerjee S. METEOR: An automatic metric for MT evaluation with improved correlation with human judgments / S. Banerjee, A. Lavie. // workshop on intrinsic and extrinsic evaluation measures for machine translation and/or summarization on intrinsic and extrinsic evaluation measures for machine translation and/or summarization. 2005. С. 65–72.

QuAC: question answering in context / E. Choi et al. Proceedings of the 2018 conference on empirical methods in natural language processing, Brussels, Belgium. Stroudsburg, PA, USA, 2018. URL: https://doi.org/10.18653/v1/d18-1241 (date of access: 03.03.2023).

RACE: large-scale reading comprehension dataset from examinations / G. Lai et al. Proceedings of the 2017 conference on empirical methods in natural language processing, Copenhagen, Denmark. Stroudsburg, PA, USA, 2017. URL: https://doi.org/10.18653/v1/d17-1082 (date of access: 03.03.2023).

Think you have Solved Question Answering? Try ARC, the AI2 Reasoning Challenge / P. Clark et al. ArXiv, 3 March 2018.

Beat the AI: investigating adversarial human annotation for reading comprehension / M. Bartolo et al. Transactions of the association for computational linguistics. 2020. Vol. 8. P. 662–678. URL: https://doi.org/10.1162/tacl_a_00338 (date of access: 03.03.2023).

The Goldilocks Principle: Reading Children’s Books with Explicit Memory Representations. / F. Hill et al. ICLR.

Teaching Machines to Read and Comprehend Tibetan Text / Y. Sun et al. Journal of Computer and Communications. 2021. Vol. 09, no. 09. P. 143–152. URL: https://doi.org/10.4236/jcc.2021.99011 (date of access: 03.03.2023).

ComQA: question answering over knowledge base via semantic matching / H. Jin et al. IEEE access. 2019. Vol. 7. P. 75235–75246. URL: https://doi.org/10.1109/ access.2019.2918675 (date of access: 03.03.2023).

Reddy S., Chen D., Manning C. D. CoQA: a conversational question answering challenge. Transactions of the association for computational linguistics. 2019. Vol. 7. P. 249–266. URL: https://doi.org/10.1162/tacl_a_00266 (date of access: 03.03.2023).

Cosmos QA: machine reading comprehension with contextual commonsense reasoning / L. Huang et al. Proceedings of the 2019 conference on empirical methods in natural language processing and the 9th international joint conference on natural language processing (EMNLP-IJCNLP), Hong Kong, China. Stroudsburg,PA, USA, 2019. URL: https://doi.org/10.18653/v1/d19-1243 (date of access: 03.03.2023).

Dua et al. Proceedings of the 2019 conference of the north, Minneapolis, Minnesota. Stroudsburg, PA, USA, 2019. URL: https://doi.org/10.18653/v1/n19-1246 (date of access: 03.03.2023).

DuoRC: towards complex language understanding with paraphrased reading comprehension / A. Saha et al. Proceedings of the 56th annual meeting of the association for computational linguistics (volume 1: long papers), Melbourne, Australia. Stroudsburg, PA, USA, 2018. URL: https://doi.org/10.18653/v1/p18-1156 (date of access: 03.03.2023).

ELI5: long form question answering / A. Fan et al. Proceedings of the 57th annual meeting of the association for computational linguistics, Florence, Italy. Stroudsburg, PA, USA, 2019. URL: https://doi.org/10.18653/v1/p19-1346 (date of access: 03.03.2023).

HotpotQA: a dataset for diverse, explainable multi-hop question answering / Z. Yang et al. Proceedings of the 2018 conference on empirical methods in natural language processing, Brussels, Belgium. Stroudsburg, PA, USA, 2018. URL: https://doi.org/10.18653/v1/d18-1259 (date of access: 03.03.2023).

MS MARCO: benchmarking ranking models in the large-data regime / N. Craswell et al. SIGIR '21: the 44th international ACM SIGIR conference on research and development in information retrieval, Virtual Event Canada. New York, NY, USA, 2021. URL: https://doi.org/10.1145/3404835.3462804 (date of access: 03.03.2023).

Looking beyond the surface: a challenge set for reading comprehension over multiple sentences / D. Khashabi et al. Proceedings of the 2018 conference of the north american chapter of the association for computational linguistics: human language technologies, volume 1 (long papers), New Orleans, Louisiana. Stroudsburg, PA, USA, 2018. URL: https://doi.org/10.18653/v1/n18-1023 (date of access: 03.03.2023).

The narrativeqa reading comprehension challenge / T. Kočiský et al. Transactions of the association for computational linguistics. 2018. Vol. 6. P. 317–328. URL: https://doi.org/10.1162/tacl_a_00023 (date of access: 03.03.2023).

Natural questions: a benchmark for question answering research / T. Kwiatkowski et al. Transactions of the association for computational linguistics. 2019. Vol. 7. P. 453–466. URL: https://doi.org/10.1162/tacl_a_00276 (date of access: 03.03.2023).

NewsQA: a machine comprehension dataset / A. Trischler et al. Proceedings of the 2nd workshop on representation learning for NLP, Vancouver, Canada. Stroudsburg, PA, USA, 2017. URL: https://doi.org/10.18653/v1/w17-2623 (date of access: 03.03.2023).

Jiang Y. W., Dong Z., Feng J. ReClor: a reading comprehension dataset requiring. In international conference on learning representations.

SearchQA: A New Q&A Dataset Augmented with Context from a Search Engine / M. Dunn et al. CoRR. 2017.

SQuAD: 100,000+ questions for machine comprehension of text / P. Rajpurkar et al. Proceedings of the 2016 conference on empirical methods in natural language processing, Austin, Texas. Stroudsburg, PA, USA, 2016. URL: https://doi.org/10.18653/ v1/d16-1264 (date of access: 03.03.2023).

LSDSem 2017 shared task: the story cloze test / N. Mostafazadeh et al. Proceedings of the 2nd workshop on linking models of lexical, sentential and discourselevel semantics, Valencia, Spain. Stroudsburg, PA, USA, 2017. URL: https://doi. org/10.18653/v1/w17-0906 (date of access: 03.03.2023).

TriviaQA: a large scale distantly supervised challenge dataset for reading comprehension / M. Joshi et al. Proceedings of the 55th annual meeting of the association for computational linguistics (volume 1: long papers), Vancouver, Canada. Stroudsburg, PA, USA, 2017. URL: https://doi.org/10.18653/v1/p17-1147 (date of access: 03.03.2023).

TWEETQA: a social media focused question answering dataset / W. Xiong et al. Proceedings of the 57th annual meeting of the association for computational linguistics, Florence, Italy. Stroudsburg, PA, USA, 2019. URL: https://doi.org/10.18653/v1/ p19-1496 (date of access: 03.03.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-07

Як цитувати

Вишняк, М. Ю., & Пироженко, М. Ю. (2023). ЗАГАЛЬНОДОСТУПНІ НАБОРИ ДАНИХ ТА МЕТРИКИ ДЛЯ СПРИЯННЯ ДОСЛІДЖЕННЯМ СИСТЕМ НАДАННЯ ВІДПОВІДЕЙ. Таврійський науковий вісник. Серія: Технічні науки, (1), 13-24. https://doi.org/10.32851/tnv-tech.2023.1.2

Номер

Розділ

КОМП’ЮТЕРНІ НАУКИ ТА ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ