ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ЗАКЛАДАХ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ІНТЕГРАЦІЇ У ЄВРОПЕЙСЬКЕ НАВЧАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32851/tnv-pub.2023.1.2

Ключові слова:

екологічна освіта, компетенції, стратегія розвитку закладу освіти, пріоритетний напрямок

Анотація

У статті розглядається проблема формування екологічної компетентності в учнів та роль закладів середньої освіти в цьому процесі. Аналіз Державних стандартів початкової та базової середньої освіти показав, що формування екологічної компетентності має ґрунтуватись на формуванні розуміння необхідності раціонального природокористування, дотриманні правил природоохоронної поведінки, дотриманні заходів щодо збереження природи з метою забезпечення сталого розвитку сучасного суспільства. Встановлено, що загальним підсумком екологічної освіти та виховання є формування екологічної компетентності в учнів, тобто стійких знань, умінь та практичних навичок у площині взаємодії людини з навколишнім середовищем, широкого спектру понять «раціональне природокористування», а також формування стійкої свідомої поведінки екологічної ощадливості, здатності у повсякденному житті приймати рішення, направлені на зменшення екологічного тиску на природні ресурси. З’ясовано, що формування екологічної компетенції в закладах середньої освіти в контексті інтеграції у Європейське навчальне середовище є процесом багатогранним та різноступеневим. Першою ланкою у формуванні екологоцентричного світогляду належить формальній та неформальній шкільній освіті з залученням громадських організацій, екологічно орієнтованих виробників, закладів вищої освіти, установами природно-заповідного фонду задля обміну досвідом, практичними напрацюваннями, інформаційними ресурсами тощо. Таким чином будуть враховані три важливі системи: базова середня освіта, знання прикладного соціоекологічного спрямування, спеціалізовані еколого-економічні знання, що забезпечить виконання завдань національної політики євроінтеграції. Виявлено, що для досягнення мети керівникам закладів середньої освіти необхідно осучаснити роботу кількох напрямів. Має відбутись ефективна перебудова внутрішньої системи забезпечення якості освіти, забезпечення усіх учасників навчального процесу адекватною матеріально-технічною базою, контролювати впровадження нових інтерактивних методів роботи педагогів, забезпечення навчання школярів з особливими освітніми потребами, здійснювати комплексний контроль та оцінку результатів впровадження екологічної освіти та виховання. Підсумком змін в освіті має стати зміна укладу життя, відмова від звичного надмірного споживання та формування соціалізованої, екологічно свідомої особистості.

Посилання

Бобровський М.В., Горбачов С.І., Заплотинська О.О., Ліннік О.О. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. 2-ге видання, перероб. і доп. Київ, Державна служба якості освіти, 2021. 350 с.

Боголюбов В. М. Формування змісту освіти в інтересах сталого розвитку суспільства. Науковий вісник НУБіП України: зб. наук, праць. 2011. 159-164.

Бондар О.І., Барановська В.Є., Єресько О.В. та ін. Екологічна освіта для сталого розвитку у запитаннях та відповідях : науково-методичний посібник для вчителів / за ред. О. І. Бондаря. Херсон: Грінь Д.С., 2015. 228 с.

Бойко П.М., Бойко Т.О., Потапенко І.Д. Аналіз сучасного стану природно-заповідного фонду міста Херсон. Таврійський науковий вісник, 2019. № 110, ч.2, С. 118-125.

Бойко Т.О., Бойко П.М. Роль штучних лісових насаджень півдня України у Концепції сталого розвитку Південного регіону. Збірник тез ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції «Публічне управління та адміністрування у процесах економічних реформ» (19 квітня 2018 року). 2018. С. 74-76.

Бойко Т.О., Торбіна Л.В., Завгородня Г.А. Озеленення загальноосвітніх навчальних закладів та його вплив на формування художнього смаку у школярів. Traektoriâ Nauki = Path of Science. 2021. Vol. 7, No 7. Р. 4001-4007. DOI: 10.22178/pos.72-5

Глуха В.В. Державноуправлінські аспекти застосування екологічних знань в європейському освітньому просторі: дис. ТОВ «Видавничий дом «Гельветика», 2016.

Державні стандарти https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/derzhavni-standarti (дата звернення 04.02.2023)

Закон України «Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 р.». 11.

Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» (1991р.) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1264-12#Text

Закон України «Про освіту» https://osvita.ua/legislation/law/2231/ (дата звернення 04.02.2023)

Концепція екологічної освіти України. Затверджена рішенням Колегії Міністерства освіти і науки України, протокол № 13/6-19 від 20.12.2001 року. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text

Лозовська І.М. Екологічне виховання старшокласників у процесі профільного навчання в ліцеї-інтернаті. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук (доктора філософії) за спеціальністю 13.00.07 «Теорія і методика виховання». Волинський інститут післядипломної педагогічної освіти, Луцьк, 2018, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Умань, 2018. 281 с.

Національна стратегія розвитку освіти України на період до 2021 року. Затверджено Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 44/2013. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text

Основи стійкого розвитку: Практикум: навч. посіб. / за заг. ред. Л.Г. Мельника та О.І. Карінцової. Суми: ВТД «Університетська книга», 2005. 383.

Програма дій «Порядок денний на XXI століття»: Ухвалена конференцією ООН з навколишнього середовища і розвитку в Ріо-де Жанейро (Саміт «Планета Земля», 1992 р.): Пер. з англ. 2-ге вид. К.: Інтелсфера, 2000. 360 с.

Про затвердження Національного плану дій з охорони навколишнього природного середовища на період до 2025 року https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-nacionalnogo-planu-dij-z-ohoroni-navkolishnogo-prirodnogoseredovishcha-na-period-do-2025-roku-i210421-443 (дата звернення 04.02.2023)

Рудишин С.Д. Стан екологічної освіти в практиці вищої школи зарубіжних країн. Вісник Житомирського державного університету. Випуск 40. Педагогічні науки. 2008. 81-85.

Стратегія ЄЕК ООН з освіти в інтересах збалансованого розвитку. Бібліотека Всеукраїнської екологічної ліги. Серія «Екологічна освіта і виховання». К.: «Аспект-Поліграф». 2006. № 3. С. 40.

Boiko Т., Boiko P., Dementieva O. An analysis of the current state of dendrological objects protected by the city of Kherson. 19-th International multidisciplinary scientific geoconference SGEM 2019. ISSUE: 6.2. рр. 343-348. https://doi.org/10.5593/sgem2019/6.2

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-06

Як цитувати

Бойко, Т. О., & Гаврилюк, О. С. (2023). ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ЗАКЛАДАХ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ІНТЕГРАЦІЇ У ЄВРОПЕЙСЬКЕ НАВЧАЛЬНЕ СЕРЕДОВИЩЕ. Таврійський науковий вісник. Серія: Публічне управління та адміністрування, (1), 9-16. https://doi.org/10.32851/tnv-pub.2023.1.2