КІБЕРБЕЗПЕКА В УКРАЇНСЬКИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ: ОСНОВНІ ПРОБЛЕМИ ТА ШЛЯХИ РОЗВ’ЯЗАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2025.2.5

Ключові слова:

інформаційна безпека, учасники освітнього процесу, кіберзлочини, освітні заклади, кібергігієна, виток даних, фішинг, програми-вимагачі

Анотація

Актуалізація питання кібербезпеки в українських закладах освіти зумовлена різким зростанням цифрової залежності навчального процесу та одночасним збільшенням кількості кіберінцидентів у цій сфері. Освітні установи дедалі частіше стають об’єктами кібератак через слабкі механізми захисту персональних даних і недостатню підготовку учасників освітнього процесу. Метою дослідження є висвітлення основних проблем кібербезпеки в закладах освіти України та пошук ефективних шляхів їх розв’язання. У роботі використано метод системного аналізу для виявлення взаємозв’язків між технологічними, організаційними і кадровими чинниками вразливості; метод контент-аналізу – для оцінки поточного стану кібербезпеки на основі сучасних публікацій і нормативних джерел; метод класифікації – для впорядкування основних типів кіберзагроз; метод проблемно-цільового аналізу – для виокремлення ключових бар’єрів упровадження заходів безпеки; метод індуктивного узагальнення – для формулювання практичних напрямів розв’язання виявлених проблем. В процесі дослідження здійснена класифікація видів кіберзлочинів в освітньому середовищі, де акцентовано не лише на технічних, а й на соціотехнічних загрозах. Друге завдання передбачало виявлення основних бар’єрів упровадження кібербезпеки: визначено шість напрямів проблем, включно з інституційною неготовністю, кадровим дефіцитом, нестачею фінансування, низькою цифровою культурою, технічною вразливістю та фрагментарністю політик безпеки. Третє завдання полягало у формулюванні стратегічних шляхів розв’язання, серед яких: впровадження інтегрованих політик реагування на інциденти, модернізація технічної інфраструктури, розвиток цифрової компетентності персоналу, інституціоналізація культури кібергігієни. Дослідження підтвердило, що для реального підвищення рівня кібербезпеки закладам освіти необхідно не лише модернізувати інфраструктуру, а й змінити управлінські підходи, підвищити цифрову культуру всіх учасників освітнього процесу й сформувати стійку практику реагування на кіберзагрози.

Посилання

UK Government. Cyber security breaches survey 2023: education institutions annex. 2023. URL: https://www.gov.uk/government/statistics/cyber-security-breachessurvey-2023/cyber-security-breaches-survey-2023-education-institutions-annex (дата звернення: 11.04.2025).

Mascellino A. Exploitation accounts for 29% of education sector attacks. Infosecurity Magazine. 2023. URL: https://www.infosecurity-magazine.com/news/exploitation-29-education-sector/ (дата звернення: 11.04.2025).

Доценко С. О. Кібербезпека учасників освітнього процесу в умовах дистанційного навчання. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали VIІ Міжнародної науково-практичної конференції, 16–18 березня 2023 р. Харків, 2023. С. 207–209. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/11649 (дата звернення: 11.04.2025).

Карабін О.Й., Шуль М.В. Формування цифрових компетентностей здобувачів освіти в контексті нової української школи. Інноваційна педагогіка. 2020. №29(1). С. 140-144. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2020/29-1.28.

Арсенович Л.А. Інструментарій підвищення рівня цифрової компетентності фахівців із кібербезпеки в освітньому процесі. Електронне фахове наукове видання «Кібербезпека: освіта, наука, техніка». 2022. № 3(15). С. 93–109. DOI: https://doi.org/10.28925/2663-4023.2022.15.93109

Бєляєва Н., Зацерковна О., Ребрина М. Проєктування безпечного освітнього середовища в умовах реформування нової української школи. Грааль науки. 2023. № 30. С. 288–292. DOI: http://dx.doi.org/10.36074/grail-of-science.04.08.2023.046

Wada І., Izibili G.О., Babayemi Т., Abdulkareem А. AI-driven cybersecurity in higher education: A systematic review and model evaluation for enhanced threat detection and incident response. World Journal of Advanced Research and Reviews. 2025. №25(3). Р. 2233-2245. DOI: http://dx.doi.org/10.30574/wjarr.2025.25.3.0989

Nkambule М., Vuurenj J. J., Leenen L. Creating a cybersecurity culture framework in higher education. Proceedings of the 20th International Conference on Cyber Warfare and Security. 2025. №20(1). P. 304–312. DOI: https://doi.org/10.34190/iccws.20.1.3268

Watini, S., Davies, G., Andersen, N. Cybersecurity in learning systems: Data protection and privacy in educational information systems and digital learning environments. International Transactions on Education Technology. 2024. № 3(1). Р. 26–35. DOI: http://dx.doi.org/10.33050/itee.v3i1.665

Kakembo А. Cybersecurity in Educational Institutions: Management Strategies. Еurasian Experiment Journal of Humanities and Social Sciences. 2025. № 6(2). Р. 51–56.

European Union Agency for Cybersecurity. ENISA Threat Landscape 2024: July 2023 to June 2024. 2024. URL: https://www.enisa.europa.eu/publications/enisathreat-landscape-2024 (дата звернення: 11.04.2025).

Рада національної безпеки і оборони України. Проєкт. Стратегії кібербезпеки України (2021–2025 роки). 2021. URL: https://www.rnbo.gov.ua/files/2021/STRATEGIYA%20KYBERBEZPEKI/proekt%20strategii_kyberbezpeki_Ukr.pdf (дата звернення: 11.04.2025).

Про основні засади забезпечення кібербезпеки України : Закон України від 05.10.2017 № 2163-VIII. Відомості Верховної Ради, 2017, № 45, C. 403.

Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформації та кіберзахисту державних інформаційних ресурсів, об’єктів критичної інформаційної інфраструктури : Закон України від 27.03.2025 № 4336-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4336-IX#Text (дата звернення: 11.04.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-29

Як цитувати

Дей, Г. А. (2025). КІБЕРБЕЗПЕКА В УКРАЇНСЬКИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ: ОСНОВНІ ПРОБЛЕМИ ТА ШЛЯХИ РОЗВ’ЯЗАННЯ. Таврійський науковий вісник. Серія: Публічне управління та адміністрування, (2), 35-43. https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2025.2.5