МОДЕЛЮВАННЯ ТА ДОСЛІДЖЕННЯ ТРАНСПОРТНИХ ПОТОКІВ ЗА ДОПОМОГОЮ КЛІТИННИХ АВТОМАТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/tnv-tech.2024.6.7

Ключові слова:

алгоритм управління, критерії оптимізації, матриця станів, світлофор, теорія клітинних автоматів, транспортний потік

Анотація

Стаття присвячена можливості керувати транспортними потоками за допомогою регульованого світлофора, який спрямовуватиме їх у потрібному напрямку, виходячи із завантаженості магістралей. Світлофори відіграють ключову роль у забезпеченні безпеки дорожнього руху та зниженні кількості конфліктних ситуацій між різними учасниками транспорту. Вони сприяють регулюванню транспортних потоків, покращують організацію руху на перехрестях і забезпечують більш плавний та безпечний рух для водіїв і пішоходів. Основна функція світлофорів полягає в координації потоків транспорту і пішоходів шляхом надання чітких сигналів, які визначають, коли слід рухатися, а коли зупинятися, але їхня загальна мета залишається незмінною – забезпечення безпеки та упорядкованості дорожнього руху, але експериментувати з реальним світлофором уважається неможливим, до того ж спосіб аналізу даних є трудомістким. Для розв’язання такої проблеми може застосовуватися моделювання. Метою роботи є розробка алгоритму адаптивного керування режимом роботи світлофора на основі моделі клітинних автоматів. Для цього необхідно було дослідити модель транспортного потоку для оптимізації роботи світлофорів та відповідні моделі, що дозволяють виконати багатокритеріальну оптимізацію. У процесі дослідження була побудована модель перехрестя на основі клітинного автомата. Запропоновано адаптивний алгоритм керування світлофором і визначено його оптимальні параметри. Оцінювалася ефективність класичного та адаптивного алгоритмів керування світлофором за різної кількості автомобілів. Як чисельні показники для порівняння використовувалися час, необхідний для повного розвантаження перехрестя, і час простою автомобілів. Розроблений алгоритм дозволяє скоротити час перебування автомобілів на перехресті, забезпечує збільшення пропускної здатності світлофору й відповідне зменшення впливу вихлопних газів на навколишнє середовище.

Посилання

The INRIX global traffic scorecard. URL: http://inrix.com/scorecard/ (дата звернення 05.10.2024).

Скульбеденко Н.А. Методика розрахунку пішохідних затримок при регулюванні пішохідних переходів. Вісник ВНТУ № 3 (39) 2009. с. 76-79.

Nagel K., Schreckenberg M. A cellular automaton model for freeway traffic. J. Phys. I. France. 1992. Vol. 2. рp. 2221-2229.

Yong Chen, Hong He, Ning Zhou. Traffic Flow Modeling and Simulation Based on A Novel Cellular Learning Automaton. The International Conference of Intelligent Robotic and Control Engineering, IEEE. 2018.

Chongyuan Tao, Jian Zhang. A Cellular Automata Simulation on Multi-lane Traffic Flow for Designing Effective Rules. International Conference on Industrial Informatics-Computing Technology, Intelligent Technology, Industrial Information Integration, IEEE. 2015.

Xiao-Fangyang, Jun-Feng Li. Study on the traffic flow under keep-right-exceptto-pass rule based on cellular automata model. International Conference on Machine Learning and Cybernetics (ICMLC), IEEE. 2015.

Андронов Р.В., Леверенець Є.А. Розрахунок за методом Монте-Карло затримок транспортного засобу на ізольованому регульованому перехресті при його роботі при високих рівнях навантаження. Вісник СумДГУ 2017. № 1(60). С. 221-226.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Маринич, І. А., & Харламенко, В. Ю. (2024). МОДЕЛЮВАННЯ ТА ДОСЛІДЖЕННЯ ТРАНСПОРТНИХ ПОТОКІВ ЗА ДОПОМОГОЮ КЛІТИННИХ АВТОМАТІВ. Таврійський науковий вісник. Серія: Технічні науки, (6), 64-71. https://doi.org/10.32782/tnv-tech.2024.6.7

Номер

Розділ

КОМП’ЮТЕРНІ НАУКИ ТА ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ