GOAL-SIZING DIMENSION OF STRATEGIC PLANNING OF DEVELOPMENT OF THE REGIONAL SYSTEM OF VOCATIONAL AND TECHNICAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32851/tnv-pub.2021.4.14Keywords:
public administration, regional management, strategic planning, goal setting, mechanisms, system, vocational educationAbstract
The article is devoted to the study of the purposeful dimension of strategic planning of vocational education in the regional dimension as a mechanism of public education management, which allows to identify and provide the most favorable conditions for the development of this component of the regional education system. As a research methodology used system analysis, modeling the development of the object of management, interpretation of the results of SWOT-analysis. It is shown that it is on the basis of defining the goals of strategic planning of the regional system of vocational education that strategic management of its development is carried out through the implementation of comprehensive measures supported by tools for the most efficient use of available resources. Structuring of multilevel goals of strategic planning as the most effective mechanism of public regulation of directions and dynamics of processes in the given sector of regional education is applied. The necessity of balancing the processes in the regional system of vocational education with the general socioeconomic trends of the region and the country is substantiated. Therefore, strategic planning in the goal-setting dimension should combine a set of specific tasks and the main characteristics of a long-term vision of solving existing problems of the regional system of vocational education, maintaining the consistency and purposefulness of management actions. Based on the definition of basic goals, a set of specific measures has been developed as a tool for organizing the activities of public management of educational activities at the regional level to achieve the strategic goal of development of this regional educational subsystem.
References
Сментина Н.В. Особливості методології стратегічного планування в системі державного управління соціально-економічним розвитком територій. Вісник Сумського державного університету. Серія: «Економіка». 2013. № 4. С. 67–80.
Нестерова Л.В., Стременко Л.О. Профтехосвіта України, ХХ – початок ХХІ століть. Київ : Педагогічна думка, 2012. 124 с.
Зеленська О., Краснянська Ю. Problems of interaction of the market of educational services and labor market of Ukraine. Чернігівський науковий часопис. 2017. № 1(8). С. 54–63.
Бородієнко О.В. Публічно-приватне партнерство закладів професійної освіти : практ. посіб. Біла Церква : Пшонківський О.В. [вид.], 2020. 300 с.
Братаніч Б.В. Освітній маркетинг в контексті глобалізації. Філософія освіти. 2006. № 5. С. 103–110.
Сучасні моделі професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу: порівняльний досвід : монографія / В.В. Артемчук та ін. ; за заг. ред. В.О. Радкевич. Житомир : Полісся, 2018. 207 с.
Управління якісною підготовкою фахівців у професійно-технічних навчальних закладах на основі маркетингу ринку праці та освітнього моніторингу в умовах регіоналізації : монографія / Я.Г. Камінецький та ін. Львів : Сполом, 2010. 321 с.
Вплив трансформації ринкової економіки на управління розвитком професійно-технічної освіти : монографія / В.І. Свистун та ін. ; за наук. ред. В.І. Свистун. Київ : Поліграфсервіс, 2014. 183 с.