DIVERSIFICATION OF SOURCES OF FINANCING IMPROVEMENT OF QUALIFICATION OF PEDAGOGICAL EMPLOYEES OF GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.32851/tnv-pub.2022.2.12Keywords:
professional development of a teacher, sources of financing, diversification, local budget, subvention from the state budgetAbstract
The modern system of pedagogical staff professional training must be mobile, able to respond in a timely manner to changes in education sphere. Teachers of general secondary education institutions are obliged to improve their skills every year, which includes mastering new and improving acquired professional competencies. Continuing professional training has been defined by the professional standard as one of the job functions of a teacher of a general secondary education institution. New approaches to teacher professional training, of course, require improving the quality of educational services and appropriate financial support. Limited financial resources of local budgets necessitate the involvement of additional sources and updating funding mechanisms. The article examines the prospects of introducing a diversified system of financing the training of teachers in the reform of education in accordance with the concept of quality, modern and affordable general secondary education «New Ukrainian School», in particular, attracting local budgets, subventions from the state budget, individuals and legal entities, own revenues of educational institutions. Among the areas of improving the efficiency of funds are funding on the principle of «money follows the teacher», as well as free choice of location, types and subjects of training based on competitive selection, including procurement procedures through the electronic procurement system Prozorro. An analysis of the distribution and directions of the use of subvention funds for professional development of primary school teachers, teachers of 5–11(12) grades, teacher assistants, supervision. The advantages and disadvantages of the existing system of financing the training of teachers of general secondary education are identified.
References
Про освіту: Закон України від 05 вересня 2017 р. № 2145-VІІІ. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 08.05.2022)
Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)»: Наказ Міністерства економіки, економіки та сільського господарства від 23 грудня 2020 р. № 2736. Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення: 08.05.2022)
Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників: Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800. Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/800-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 12.05.2022)
Динаміка кадрового складу педагогічних працівників у денних закладах загальної середньої освіти за 2016/2017–2021/2022 навчальні роки: Інформаційно-аналітичний бюлетень /Державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2022. С. 5–6.
Олійник В. В. Теоретико-методологічні засади державного управління післядипломною освітою в контексті євроінтеграції : монографія. Луцьк : ПрАТ «Волин. обл. друк.», 2016. 500 с.
Сиченко В. В., Мартиненко О. М., Рибкіна С. О. Державна політика у галузі неперервної освіти. Публічне управління та митне адміністрування. 2018. № 1(18). С. 134–140.
Бюджет України 2019: Статистичний збірник / Міністерство фінансів України. Київ, 2020. 298 с.
Бюджет України 2020: Статистичний збірник / Міністерство фінансів України. Київ, 2021. 299 с.
Про повну загальну середню освіту: Закон України від 16 січня 2020 р. № 463-IX. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 11.05.2022)
Горбась І. М. Підходи до трактування поняття «диверсифікація» Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. 2008. Вип. 99–100. С. 22–25.
Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» у 2021 році: Постанова Кабінету Міністрів України від 17 травня 2021 р. № 476. Кабінет Міністрів України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/476-2021-%D0%BF#Text (дата звернення: 13.05.2022)