MANAGEMENT OF THE MOTIVATIONAL COMPONENT OF PERSONALITY SOCIALIZATION IN MODERN CONDITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2023.5.4

Keywords:

management of the motivational component, reference person, self-motivation, self-management, self-management, socialization, social adaptation, personality development

Abstract

The article examines the issue of the motivational component of the socialization process and the need to develop self-motivation skills as an integral part of socialization of the individual, which is impossible without awareness of the need to achieve the desired conditions and results. The psychological regularities of the influence of reference persons and the closest contact environment on the formation of consciousness and self-awareness, the choice of the field of activity for self-realization are described. The problems of socialization and social adaptation in modern conditions are determined, as well as the fact that socialization, as a process of personality formation, begins already from the first years and takes place throughout a person’s life. With the transfer of experience to the next generation, socialization acts not only as intersubjective interaction, but as a component of culture that affects the development of personality, the formation of a generation capable of learning, self-development and self-improvement throughout life. The issue of effective use of SMART technology in the development of personal motivation regarding management and setting achievable goals and objectives is revealed. Technology is not just a tool for recording goals, but a method of their implementation that adds confidence, motivates new achievements, is a component of self-management, self-organization, selfregulation, self-management and goal setting. Attention is focused on the decisive role of personality qualities in management and the effectiveness of socialization. In our opinion, the subject’s socialization can be most successful through the interaction of the individual, the team, and society. Of course, the importance of these subjects in specific conditions is not the same. So, society forms appropriate attitudes, a mentality that has a by no means passive influence on a person, on the psychology of the environment in which this person is, but managing one’s own development provides a resource for the formation of the motivational component of the personality.

References

Алєксєєнко Т.Ф. (2007). Соціалізація особистості: можливості й ризики. науково-методичний посібник. Київ 152 с. Отримано з: https://lib.iitta.gov.ua/716135/1/01_07

Бібік Н. М.(2020). Структура і зміст і соціальної компетентності. Ціннісна складова соціалізації особистості дитини в умовах сьогодення: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю. 23 квітня 2020 р., м.

Дніпро, КЗВО «ДАНО» ДОР» / Наук. ред. В. В.Сиченко, О. В. Ковшар, В. В. Шинкаренко, С. В. Майданенко. Дніпро. С. 116–120. Отримано з: http://surl.li/pooy

Киричук, В.О. (2014). Розвиток та соціалізація особистості у сучасному суспільстві. Освіта та розвиток обдарованої особистості № 11(30)11/2014. С. 22–26. Отримано з: http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2014/11/6.pdf

Костенко, Н. (2020). Мережева комунікація: алгоритмічний і ризикований зв’язок. Соціологія: теорія, методи, маркетинг, 2, с. 5–23.

Москоленко, В. (2013). Соціалізація особистості: монографія. С. 51–107. Отримано з: https://core.ac.uk/download/pdf/32305796.pdf

Музика О.О. (2016). Референтні стосунки як ресурс духовного розвитку cтудентів. Музика Олена Оксентівна// ISSN Оnline: 2312–5829. Освітологічний дискурс, № 3 (15), с. 63–73.

Овдієнко Л.Н. (2014). Освіта як простір соціалізації особистості: монографія. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. К.: Міленіум, 120 с. Отримано з: https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2020/05/OvdienkOsvitaMaket.pdf

Рахманов, О. А. (2017). Соціалізація та ідентифікація особистості у суспільстві: навч.-метод. Комплекс. К.: КНЕУ, 27 с.

Фрейд, З. (2017). Введение в психоанализ: лекции /Зигмунд Фрейд. СПб.: Азбука, Азбука-Аттикус. 448 с.

Черненко, Н.І. (2016). Педагогічні умови реалізації андрагогічного підходу у професійній підготовці робітників морського транспорту: дис. ... канд. педагогічних наук : 13.00.04 / Черненко Наталія Іванівна ; [наук. керівник Є. П. Голобородько]; КВНЗ «Херсон. академ. неперервної освіти». Херсон, 2016, 282 с.

Черненко, Н.І. (2021). Постановка цілей по «SMART» в освітньому самоменеджменті. Тенденції та перспективи розвитку менеджменту в умовах глобальних викликів: матеріали І Міжнар. наук.-практ. конф. (28 травня 2021 р., м. Херсон) / за ред. Н.В. Кириченко, Н.Д. Худік та ін. Херсон: Книжкове видавництво ФОП Вишемирський В.С. С. 479–481.

Чепок, Р.В.(2023) Теоретичні основи реалізації міжпредметних зв’язків у навчанні фахових освітніх компонент в закладах професійної освіти. Журнал «Перспективи та інновації науки» № 10(28) 2023. С. 484-493

Шахова О.Г. (2019). Соціальна психологія особистості: Навчальний посібник. Харків: «Контраст», 116 с.

Doran, G., (1981). There’s a S.M.A.R.T. way to write management’s goals and objectives. Management Review, Volume 70, Issue 11(AMA FORUM), pp. 35–36. Retrieved from: http://surl.li/popg

Bogue, R., (2005). Use S.M.A.R.T. goals to launch management by objectives plan. TechRepublic. Retrieved from: http://surl.li/popj

Published

2023-12-14

How to Cite

Пономарчук, Н. І. (2023). MANAGEMENT OF THE MOTIVATIONAL COMPONENT OF PERSONALITY SOCIALIZATION IN MODERN CONDITIONS. Таuridа Scientific Herald. Series: Public Management and Administration, (5), 34-44. https://doi.org/10.32782/tnv-pub.2023.5.4