THE USE OF INTELLIGENT SYSTEMS IN THE TOURISM INDUSTRY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32851/tnv-tech.2022.1.8

Keywords:

tourism, tourism activities, intelligent systems, artificial intelligence

Abstract

The article analyzes the main directions of using intelligent systems in the tourism industry. It is noted that finding the ways to increase competitiveness among tour operators is a very important issue in times of the pandemic. It was found that increasing the efficiency of the tourism industry is achieved through the introduction of new forms and types of tourism activities (virtual offices, specialized routes, contextual marketing, etc.), as well as through the implementation of modern software, web services, mobile applications. Their use allows us to digitize the tourism industry, to form a consolidated tourist information space, to develop E-tourism, etc. The authors gave an overview of the capabilities which are characteristic of certain types of intelligent systems running on different hardware platforms. They are used to develop excursion routes while taking into account the preferences of different categories of tourists; they provide customers with relevant information about tourist attractions, accommodation, food and beverage depending on their location; also, they calculate the financial costs of the tourist route, etc. In such a way, personalized information support for each tourist is provided and the quality of service is improved. It was found that the intelligent systems use databases and knowledge bases to store information about the age, gender, and marital status of a tourist, as well as about the route, tourist attractions and their number, the amount of money spent, and so on. The analyzed data are used to form quality solutions and display personalized tourist information. Moreover, additional web services (Google Maps, GPS-navigation) are used to increase functionality of the intelligent systems. In the future, it is planned to form the requirements for the development of the information system that can be used by the travel agency operator and to implement it in practice.

References

Смірнов І., Любіцева О. Туристичний бізнес під час пандемії COVID-19: світовий та український досвід. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Туризм». 2020. № 2(3). С. 196–208.

Роль інновацій для розвитку туризму / Н. Кампов, Л. Медвідь, О. Касинець, С. Махлинець. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Економічні науки». 2017. № 23(18). С. 246–255.

Боднарук О. Використання інноваційних маркетингових технологій в туристичній індустрії. Вісник Приазовського державного технічного університету. Серія «Економічні науки». 2019. № 37. С. 97–104.

Комунікаційні та інформаційні технології в туризмі: теоретико-методичний аспект / В. Білозубенко, М. Разінькова, Н. Небаба, О. Ятчук. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія «Економічні науки». 2020. № 3(147). С. 48–56.

Гаврилюк О. Пандемічна криза як каталізатор діджиталізації туристичної індустрії. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія «Економічні науки». 2021. № 60. С. 22–29.

Мешко Н., Фалько Є. Розвиток туристичного бізнесу в умовах інформатизації світової економіки. Глобальні та національні проблеми економіки. 2014. № 2. С. 114–120.

Сенюк Н., Кісь Я., Каркульовський В. Інтелектуальні туристичні системи управління та збереження інформації. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Комп’ютерні системи проектування. Теорія і практика». 2006. № 564. С. 31–34.

Лубко Д., Шаров С. Методи та системи штучного інтелекту : навчальний посібник. Мелітополь : ФОП Однорог Т.В., 2019. 264 с.

Шаров С., Осадчий В. Бази даних та інформаційні системи : навчальний посібник. Мелітополь : Вид-во МДПУ ім. Б. Хмельницького, 2014. 352 с.

Штіммерман А., Степаненко О. Застосування інтелектуальних систем підтримки прийняття рішень у галузі українського туризму. АПРІТ – 2020 : збірник тез Всеукраїнської конференції молодих учених, м. Маріуполь, 24 листопада 2020 р. С. 30–33.

Литвин В. Моделювання інтелектуальних систем підтримки прийняття рішень з використанням онтологічного підходу. Радіоелектроніка, інформатика, управління. 2011. № 2(25). С. 93–101.

Артеменко О., Єгорова В., Федченко В. Інтелектуальна система аналізу екскурсійних маршрутів. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Інформаційні системи та мережі». 2015. № 814. С. 380–386.

Буров Є., Городецька А. Інтелектуальний туристичний сервіс з опрацюванням контексту ситуації. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Інформаційні системи та мережі». 2010. № 689. С. 27–35.

Пасічник В., Савчук В. Інтелектуальна система «Мобільний інформаційний асистент туриста»: функціональні та технологічні особливості. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія «Інформаційні системи та мережі». 2015. № 832. С. 225–241.

Published

2022-05-04

How to Cite

Шаров, С., Лубко, Д., & Зинов’єва, О. (2022). THE USE OF INTELLIGENT SYSTEMS IN THE TOURISM INDUSTRY. Таuridа Scientific Herald. Series: Technical Sciences, (1), 69-75. https://doi.org/10.32851/tnv-tech.2022.1.8

Issue

Section

COMPUTER SCIENCE AND INFORMATION TECHNOLOGY