DETERMINING A SET OF INDICATORS THAT AFFECT THE QUALITY OF THE WEBSITE
Keywords:
website quality, quality pyramid, uninterrupted operation, loading speed, security, helpful content, user-friendly interface, reputationAbstract
The article provides a comprehensive approach to determining the composition of indicators that affect the quality of a website. The article proposes a pyramid of website quality, which includes the following components: uninterrupted operation, download speed, security, useful content, user-friendly interface, and reputation. Each indicator is complex. They are presented as separate layers of the pyramid in a cause-and-effect sequence. The article reveals the meaningful load of the indicators and indicates the impact of each of them on quality. Recommendations on the list of useful software tools for analysing the status of each of the indicators are provided.Attention is focused on the appropriate time intervals for page loading and what can happen if the page takes more than 3 seconds to load. The main measures are presented, and implementing these improves website page loading speed.The article describes the measures that affect the website security level and describes the consequences of a decrease in the security of a server or website. It is noted that the usefulness of content affects the formation of the degree of trust, the duration of user interaction with the website and conversion. The process of evaluating content usefulness by Google algorithms considers a combination of components of the EEAT concept. An example of the description of EEAT components in the context of building trust in content is provided.The article focuses on the concept of user-friendliness of the interface, which is complex, including the website’s structure, materials, navigation, content design (graphic, aesthetic), etc. The article reveals the content of the reputation component as the last component of the quality pyramid, which incorporates all the elements of the previous layers of the pyramid. At the same time, the time component is added here, during which the reputation is not only formed (based on advertising, links from other resources, word of mouth, etc.) but also maintained at the appropriate level. The higher the reputation, the more customers and, consequently, the more profit.This article’s material is a source of information for website developers concerned with various aspects of improving the quality of web resources.
References
Хорошевський О. Якість сайту. URL: https://aleksius.com/uk/cms-joomla/yakist-saitu (дата звернення 04.01.2025).
Кисельов Т. С., Хорошевська І. О. Огляд засобів розроблення адаптивних веб-сайтів. Технології, інструменти та стратегії реалізації наукових досліджень : зб. наук. пр. з матер. VII Міжнар. наук. конф, м. Херсон, 29.03.2024 р. Херсон, 2024. С. 64–66.
Бондар І. О. Моделювання процесу вибору платформи для розробки мультимедійного навчального комплексу. Scientific Journal «ScienceRise». 2016. № 2(27). Т. 10. C. 28–34. DOI: 10.15587/2313-8416.2016.80464
Що таке Аптайм і чим загрожують перебої в роботі сайту? URL: https://deltahost.ua/ua/shho-take-aptajm-i-chim-zagrozhuyut-pereboi-v-roboti-sajtu. html (дата звернення: 12.01.2025).
Website loading speed: how to check, what it depends on and how to improve. URL: https://wedex.com.ua/en/blog/website-loading-speed-how-to-check-what-it-depends-on-and-how-to-improve/ (дата звернення 08.01.2025).
Anderson S. How fast should a website load? URL: https://www.hobo-web.co.uk/your-website-design-should-load-in-4-seconds (дата звернення: 19.02.2025).
Website Security 101: How to Secure Your Website. URL: https://mailchimp.com/resources/website-security/ (дата звернення 19.04.2025).
Бондар І. О., Хорошевський О. І. Моделювання вибору середовища розробки web-додатку для прийому поліграфічних замовлень. Системи прийняття рішень в економіці, техніці та організаційних сферах: від теорії до практики: колективна монографія : у 2 т. Т. 2. / за заг. ред. Л. М. Савчук. Павлоград, 2014. С. 143–152.
Старк С. Який контент Google вважає корисним та як його створити: чекліст для кріейторів. URL: https://theinweb.media/cheklist-dlya-stvorenn-korisnogo-kontentu/ (дата звернення 27.02.2025).
Creating helpful, reliable, people-first content. URL: https://developers.google. com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content (дата звернення 10.04.2025).
Tymoshchuk O. How to create a user-friendly interface: 16 best techniques. URL: https://geniusee.com/single-blog/16-techniques-for-creating-a-user-friendly- interface (дата звернення 17.03.2025).
Website Usability Best Practices (Backed By Research). URL: https://baymard.com/learn/website-usability (дата звернення 20.04.2025).
Jain S. 8 Brand Reputation Metrics For Online Reputation Management. URL: https://emitrr.com/blog/track-your-online-reputation-with-these-8-brand-reputation-metrics/ (дата звернення 21.04.2025).
The main factors of website ranking in Google. URL: https://wedex.com.ua/en/blog/the-main-factors-of-website-ranking-in-google/ (дата звернення: 18.02.2025).
Joomla! Extensions Directory: JSpeed. URL: https://extensions.joomla.org/extension/jspeed/ (дата звернення: 02.04.2025).
Behavioral factors of website ranking: what are they and how to improve them? URL: https://wedex.com.ua/en/blog/behavioral-factors-of-website-ranking-what-are-they-and-how-to-improve-them (дата звернення 12.04.2025 р.).
Хорошевська І. О., Хорошевський О. І. Дослідження можливостей та особливостей систем, побудованих на основі web-to-print. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В. І. Вернадського. серія: технічні науки. 2024. № 1, Том 35(74), Ч. 1, C. 303–308. DOI https://doi.org/10.32782/2663-5941/2024.1.1/45.
Хорошевська І. О. Розроблення веббазованої системи для приймання замовлень оперативної поліграфії. Вирішення завдань поліграфічного виробництва в умовах концептуальної невизначеності: монографія / А. С. Гордєєв, Є. М. Грабовський, С. О. Назарова та ін.; за ред. д.е.н., проф. О. І. Пушкаря. Харків, 2024. C. 162–209.