АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ КРИЗОВИХ СИТУАЦІЙ ТА ВІЙСЬКОВОГО СТАНУ В ОДЕСЬКОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ МОРСЬКОМУ УНІВЕРСИТЕТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/tnv-tech.2024.1.12

Ключові слова:

дистанційне навчання, воєнний стан, інформаційні технології,система Moodle, успішність, тестування, контент, недоліки, переваги

Анотація

Військовий стан в Україні та попередня пандемія коронавірусу призвели до необхідності по новому звернути увагу на дистанційні інформаційні технології навчання та оновлення вимог у системі вищої освіти. Сучасний інформаційний світ вимагає від навчально-педагогічних працівників постійно підвищувати свій освітньо-професійний рівень та шукати нові підходи до навчання. У статті наведено результати аналізу використання інформаційних технологій (ІТ) в організації навчального процесу під час кризових ситуацій та проблем адаптації студентів всіх спеціальностей до дистанційного навчання в цих умовах. Вивчаються і аналізуються переваги та недоліки дистанційної освіти, а також прогнозуються перспективи її розвитку в сучасних реаліях. Для дистанційного навчання базою є самостійна робота студента. Організація такої роботи має бути системною та вимагає забезпечення умов навчальної діяльності слухачів. Ці умови є одним з показників роботи викладача. До них відносяться: зовнішні умови: місце навчання, матеріально-технічна база, взаємовідносини викладача і студента, об’єктивність оцінки навчального процесу; внутрішні умови: позитивна мотивація, уміння, навички, властивості характеру та стан здоров’я учасників навчального процесу. На основі проведеного аналізу досліджень доводиться, що підвищення ефективності дистанційного навчання можливе тільки при використанні новітніх інформаційних технологій, освітніх сервісів і платформ дистанційного навчання, які сьогодні використовують вищі навчальні заклади: ED-ERA, MOODLE, PADLET, МІЙ КЛАС, CLASSTIME, EQUITY MAPS, GOOGLE CLASSROOM, GOOGLE SITES, GOOGLE FORMS. Застосування веб-семінарів, відеокліпів, аудіо сценаріїв, форумів, діаграм, онлайн тестування, інтерактивних підручників і дошок. Автори, регулярно проводячи заняття онлайн, досліджують проблему адаптації студентів до умов дистанційного навчання використовуючи послуги віддаленого конференц-зв’язку з використанням хмарних обчислень Zoom та авторських розробках контенту дистанційних курсів в системі управління курсами Moodle, яка є вільним веб-додатком, що надає можливість створювати сайти для онлайн-навчання. Аналізувалися дані про успішність студенів у період з 2020 до 2023 років як технічних так і гуманітарних спеціальностей першого курсу Одеського національного морського університету, таких, як 133 «Машинобудування», 135 «Суднобудування», 142 «Енергетичне машинобудування», 271. «Річковий та морський транспорт», 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка», 035 «Філологія», 081 «Право», 053 «Психологія», 061 «Журналістика» з дисциплін «Інформаційні технології» та «Інформатика». За результатами дослідження визначено, що більшість студентів за час дистанційного навчання отримали навички роботи з наданими навчальними джерелами та опанували вміння самостійної роботи, підвищили свій рівень знань. Виходячи з вищесказаного, найбільшим недоліком на думку авторів є відсутність у студентів наочного спілкування з викладачами, одногрупниками та роботи в аудиторії. До переваг відносяться доступність до великих електронних обсягів інформації та можливість самостійно регулювати час, темпи, обсяг та якість засвоєння матеріалу.

Посилання

Белозубов А. В. Система дистанційного навчання Moodle. Навчально-методичний посібник / А. В. Белозубов, Д. Г. Миколаїв. ІТМО, 2007. 108 с.

Закон України «Про вищу освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 25.01.2024).

Муранова Н. П. Тенденції розвитку дистанційної освіти в Україні / Муранова Н. П., Волярська О. С. // Дистанційна освіта в Україні: інноваційні, нормативно-правові, педагогічні аспекти: зб. наук. праць матеріалів І Всеукр. наук.-практ. конф., 16 червня 2020 р., м. Київ; Національний авіаційний університет / наук. ред. Н. П. Муранова. Київ : НАУ, 2020. С. 94–96.

Положення про дистанційне навчання : Наказ МОН України № 466 від 25.04.2013 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text (дата звернення: 21.02.2024).

ZOOM MEETINGS FOR EDUCATION. URL: https://mooc4ua.online/products/1 (дата звернення: 22.02.2024).

Система електронного навчання ВНЗ на базі MOODLE: Методичний посібник / Ю. В. Триус, І. В. Герасименко, В. М. Франчук // За ред. Ю. В. Триуса. Черкаси. 220 с.

Постригач Н. О. Переваги використання змішаного навчання в закладах вищої освіти в умовах воєнного стану в Україні. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти: збірник тез доповідей ІV Міжнародної науково-практичної конференції (наукове електронне видання), 25 жовт. 2022 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики». 2022. С. 28‒31.

URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/12/book-ofabstracts_ssi-iea_2022. pdf (дата звернення: 20.06.2023).

Рекомендації щодо організації поточного, семестрового контролю та атестації здобувачів освіти із застосуванням дистанційних технологій. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodoorganizaciyi-potochnogo-semestrovogo-kontrolyu-ta-atestaciyizdobuvachivosviti-iz-zastosuvannyam-distancijnih-tehnologij

Герасименко І. В. Використання системи дистанційного навчання на базі Moodle для доуніверситетської підготовки / Герасименко І. В., Садовий А. І., Білан Н. С. // І Всеукраїнська науково-практична 205 конференція «MoodleMoot Ukraine 2013. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle». (30–31 травня 2013р., Київ): тези доповідей. К.: КНУБА, 2013. С. 14.

Герасименко І. В. Створення навчального курсу в системі електронного навчання на базі Moodle/ Герасименко І. В. // Педагогічний альманах: Зб. наук. пр. / редкол. В. В.Кузьменко (голова) та ін. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2012. Випуск 16. С. 109–115.

Алєксєєв О. М. Теоретичні і методичні основи застосування технологій дистанційного навчання дисциплін професійної і практичної підготовки студентів машинобудівних спеціальностей [Текст]: автореф. дис. д-ра пед. наук : 13.00.10 / Алєксєєв Олександр Миколайович ; Ін-т інформ. технологій і засобів навчання Нац. акад. наук України. К., 2012. 38 с.

Морзе Н. В. Критерії якості електронних навчальних курсів, розроблених на базі платформ дистанційного навчання / Морзе Н. В., Глазунова О. Г. // Інформаційні технології в освіті. Херсон, 2009. № 4. С. 63–75.

Сисоєва С. О., Поясюк Т. Б. Психологія та педагогіка: Підручник для студентів вищих навчальних закладів непедагогічного профілю традиційної та дистанційної форм навчання / С. О. Сисоєва, Поясюк Т. Б. Вид. 2-ге, доп., випр., Кременчук: ПП Щербатих О. В., 2008. 532 с.

Система управління електронними ресурсами. Національний педагогічний університет України імені М. П. Драгоманова // Сайт системи підтримки дистанційного навчання Національного педагогічного університету України імені М. П. Драгоманова. URL: http://www.dn.npu.edu.ua/ (дата звернення: 012.03.2024).

Триус Ю. В. Організація атестації електронних навчальних курсів у ВНЗ засобами системи Moodle / Триус Ю. В. // Перша всеукраїнська науково-практична конференція «MoodleMoot Ukraine 2013. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle». (30–31 травня 2013 р., Київ): тези доповідей. К.: КНУБА, 2013. С. 68.

Штогрин С. С. Застосування елементів дистанційного навчання при проведенні занять зі студентами денної форми навчання / Штогрин С. С., Роман Б. Є. //Науковий вісник нац.університету біоресурсів і природокористування України. 03/2010. N 146. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/chem_biol/nvnau_bbe/2010_146/10css. pdf (дата звернення: 25.01.2024).

Чекурін В. Ф. Підхід до формування вимог інформаційної безпеки систем електронного навчання / Чекурін В. Ф., Буднік О. О. // Науково-технічна бібліотека Національного технічного університету «Львівська політехніка». 2011. № 695 URL: http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/10261 (дата звернення: 01.03.2024).

Шуневич Б. І. Розвиток дистанційного навчання у вищій школі країн Європи та Північної Америки: дис. докт. пед. наук: 13.00.01 / Богдан Іванович Шуневич. К., 2008. 509 с.

Connected Moodle LMS with Dropbox and Google Docs. URL: http://www.thelmsapp.com/connect-moodlelms-with-dropbox-and-google-docs (дата звернення: 20.02.2024).

Moodle. Official site. // Moodle.org. URL: http:// https://moodle.org (дата звернення: 21.02.2024).

Tryus Yurij. Innovation education technologies in training of 104IT professionals in the Technical Universities in Ukraine / Yurij Tryus & Tamara Kachala: ICCER 2013, P. 614–621.

Dickey M. D. «Three-Dimensional Virtual Words and Distance Learning: Two Case Studies of Active Words as a Medium for Distance Education», British of Educatioal Technology, Vol. 40, No. 3. 2009. P. 480–495.

Gabriela Hoрpe. Classification and Sustainability Analysis of E-learning Applications. Universitat Hannover, 2003.

Global e-Learning Investment Revieew. URL: https://www.edsurge.com/n/2013-01-23-ibis-capital-releasesreport-on-global-e-learning-industry (дата звернення: 02.03.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-29

Як цитувати

Тузова, І. А., Тузов, О. В., Панченко, Т. Д., Чумак, О. А., & Стародуб, В. І. (2024). АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ КРИЗОВИХ СИТУАЦІЙ ТА ВІЙСЬКОВОГО СТАНУ В ОДЕСЬКОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ МОРСЬКОМУ УНІВЕРСИТЕТІ. Таврійський науковий вісник. Серія: Технічні науки, (1), 106-118. https://doi.org/10.32782/tnv-tech.2024.1.12

Номер

Розділ

КОМП’ЮТЕРНІ НАУКИ ТА ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ