THEORETICAL ASPECTS OF LEARNING MANAGEMENT SYSTEM DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.32851/tnv-tech.2022.1.4Keywords:
distance learning, learning management system, web application, MVC, databaseAbstract
The article describes the development of a web application “learning management system”, which is based on the use of an architectural pattern for the construction of such applications – MVC. The following tools and technologies were also used in the creation, namely: Microsoft SQL Server – database management system and language used for queries – Transact-SQL, MS SQL was chosen due to its reliability and security and built-in support for .NET Framework; ASP. NET Core as a free-to-air cross-platform framework for creating open-source web applications that support parallel version control, in which different programs running on the same computer can target different versions of ASP.NET Core; to build the GraphQL API in this web application will use the open-source library GraphQL.Net; Entity Framework CORE as an object-oriented data access technology; React – open JavaScript library for creating user interfaces; Redux is an open-source JS library designed to manage the status of JavaScript and Apollo Client programs as a JavaScript management library that allows you to manage local and remote data using GraphQL. The structure of the learning management system is described, the database of the developed system is presented, the system defines three roles (teacher, student, user) and their rights, the diagram of system components is shown, which includes modules. business logic LearningService.Core and web part of the system LearningService.Web, as well as defined scalar functions for calculating the average user score for the test, the number of tests, student rating, the progress of the student, the number of students who signed up for a course.
References
Бахмат Н.В. Інформаційно-освітнє середовище закладу вищої освіти в системі дистанційного навчання. Наукові записки Національного педагогічного університету імені МП Драгоманова, Серія: «Педагогічні науки». 2018. С. 28–38.
Бочков А.Л. Использование LMS-систем для дистанционного обучения. Современное машиностроение. Наука и образование. 2014. С. 42–48.
Бужинська С., Стрюкова С. Адаптація студентів ЗВО до дистанційного навчання: психологічний аспект. Матеріали конференцій МЦНД. 2020. С. 58–60.
Вакалюк Т.А. Переваги використання хмарної LMS NEO перед іншими аналогами при проектуванні хмаро орієнтованого середовища навчання для підготовки бакалаврів інформатики [Електронний ресурс]. Сборник материалов XIІ Международной конференции «Стратегия качества в промышленности и образовании». Международный научный журнал Acta Universitatis Pontica Euxinus. Спец. вып. Днепропетровск, Варна. Рp. 505–510.
Використання електронних відкритих систем для інформаційно-аналітичної підтримки педагогічних досліджень: короткий термінологічний словник / упоряд.: О.М. Спірін, С.М. Іванова, А.В. Яцишин, А.В. Кільченко та ін. Київ : ІІТЗН НАПН України, 2017. 67 с.
Гладир А.І., Зачепа Н.В., Мотруніч О.О. Системи дистанційного навчання: огляд програмних платформ. Електромеханічні та енергетичні системи, методи моделювання та оптимізації : матеріали міжнар. наук.-практ. конф.Кременчук, 2012. С. 43–44.
Горобець С.М., Горобець О.В. Перспективи використання інформаційно-комунікаційних технологій у дистанційному та змішаному навчанні студентів гуманітарних спеціальностей. Нові технології навчання: наук.-метод. зб. Київ : Ін-т інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, 2016. Вип. 89. Ч. 2. С. 85–90.
Довбиш Н.Є. Сучасна роль викладача в системі дистанційного навчання. Наукові тренди постіндустріального суспільства: матеріали міжнар. наук. конф. (м. Рівне, 28 лют. 2020 р.) Рівне, 2020. Т. 1. С. 120–123.
Коротун О.В. Аналіз вітчизняного та зарубіжного досвіду використання систем управління навчанням. Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології у виробництві та освіті: стан, досягнення, перспективи розвитку: матеріали Всеукр. наук.-практ. Internet-конф. Черкаси, 2017. С. 169–173.
Литвинова С.Г. Теоретико-методичні основи проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу: автореферат дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.10 – інформаційно-комунікаційні технологій в освіті / Литвинова Світлана Григорівна ; Академія пед. наук України, Інститут інформаційних технологій та засобів навчання. Київ, 2016. 40 с.
Носовець Н.М. Роль і функції викладача в системі дистанційного навчання. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Чернігів : ЧНПУ, 2017, Вип. 144. С. 90–94.
Пересада К.М. Недоліки системи дистанційного навчання. Організація освітнього процесу в умовах дистанційного навчання у вищій школі: методологія, методика, практика : тези доповідей Всеукраїнської науково-методичної конференції. Київ : НУХТ, 2021. С. 102–103.