SOFTWARE LICENSING PROBLEMS AS A COMPONENT OF THE NATIONAL EDUCATION CRISIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/tnv-tech.2023.4.10

Keywords:

education, information technologies, software licenses

Abstract

Among all constituent sciences, education has the oldest history. Throughout the entire history of mankind, education had a special status and a special approach to it among all strata of the population. The evolution of education can be conventionally divided into 7 stages spanning 6,000 years, but the last 3 span a little over 100 years, so it can be concluded that the evolution of education has accelerated significantly. To a large extent, this is related to the rapid development of science and technology, but if high dynamics in science is more of a positive process, then high dynamics in education is instability and uncertainty, that is, a crisis. There are many challenges in the current state of education. Among them are global problems that have not changed throughout human history, such as social inequality and affordability. Some problems associated with advanced technologies, namely with the high dynamics of their development – technologies that prevent the educational process become morally obsolete at the same speed that the technology itself is too fast. In addition to global problems in education, Ukraine has its own domestic ones. This work examines one of these problems at the junction of information technologies and education. The method of work is to draw attention to problems that have not been solved in the last 25 years, but has the potential to work both in education and in the information industry as a whole. The field of information technologies with extremely high dynamics generates new technological approaches, so it is logical and relevant to look for solutions to even outdated problems in this field. Conclusions. There are many problems in the national education system, and some of them cannot be made worse by administrative measures, whether incentive or punitive. In two words, the problem of unlicensed software in the field of education can be called “unwillingness”, that is, this problem could only be solved by administrative means. The authors believe that the damage from this problem is underestimated.

References

Бернська конвенція про охорону літературних і художніх творів. URL: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=995_051&print=1

Договір Всесвітньої організації інтелектуальної власності про авторське право. URL: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=995_770&print=1

Закон України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України (щодо захисту прав інтелектуальної власності)». URL: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=3423%2D15&p=1141297657139634

Кодекс України про адміністративні правопорушення (витяг). URL: http://www.sdip.gov.ua/ukr/laws/431/)

Кримінальний кодекс України (витяг). URL: http://www.sdip.gov.ua/ukr/laws/465/

Наказ «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства освіти і науки України». URL: http://www.sdip.gov.ua/ukr/laws/5226/

Наказ «Про запровадження у вищих навчальних закладах навчальної дисципліни «Інтелектуальна власність». URL: http://www.sdip.gov.ua/ukr/laws/4420/

Розпорядження КМУ «Про затвердження Концепції легалізації програмного забезпечення та боротьби з нелегальним його використанням». URL: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=247-2002-%F0&print=1

Угода про співробітництво в галузі авторського права і суміжних прав. URL: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=997_045&print=1

Указ Президента «Про заходи щодо охорони iнтелектуальної власностi в Українi» (http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=285/2001&print=1)

Цивільний кодекс України. URL: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=435%2D15&p=1

Published

2023-11-09

How to Cite

Рехлецький, Є. А., Аніловська, Г. Я., Костирко, В. С., & Бабич, В. І. (2023). SOFTWARE LICENSING PROBLEMS AS A COMPONENT OF THE NATIONAL EDUCATION CRISIS. Таuridа Scientific Herald. Series: Technical Sciences, (4), 79-86. https://doi.org/10.32782/tnv-tech.2023.4.10

Issue

Section

COMPUTER SCIENCE AND INFORMATION TECHNOLOGY